Indholdsfortegnelse
- 1 Hvad er forskellen mellem refusion og kompensation?
- 2 Ret til kompensation ved forsinkelse med Icelandair
- 3 Ret til kompensation ved aflysning med Icelandair
- 4 Ret til refusion ved aflysning med Icelandair
- 5 Ret til refusion af omkostninger afholdt i forbindelse med forsinkelse eller aflysning
- 6 Har du brug for hjælp til at søge refusion eller kompensation?
Oplever du en forsinkelse eller aflysning med er Icelandair fly, kan du være berettiget til enten kompensation, refusion eller begge dele. Reglerne og lovgivningen omkring flybranchen kan være svær og forvirrende at forstå. Derfor giver vi dig her nedenfor et overblik over dine rettigheder.
Har du brug for hjælp til enten refusion eller kompensation, kan du oprette din sag her.
Hvad er forskellen mellem refusion og kompensation?
Først og fremmest er det vigtig at forstå forskellen mellem refusion og kompensation, og den er egentlig meget simpel. Refusion er de tilfælde, hvor du får pengene tilbage fra din billet, altså refunderet. Dette vil være i tilfælde, hvor rejsen er blevet aflyst.
Kompensation er derimod en erstatning, og dermed penge du får udover de penge som du har betalt for billetten, forstå de har været udsat for en forsinkelse eller aflysning.
Ret til kompensation ved forsinkelse med Icelandair
Hvornår har man ret til kompensation ved en forsinkelse? Der er primært 3 ting, som du skal være opmærksom på i denne situation:
- Hvor mange timer er flyvningen forsinket? Ved forsinkelse menes der, hvor mange timer efter den originale planlagte ankomsttid man lander. For at være berettiget til kompensation, skal dit fly ankomme mindst 3 timer senere end planlagt ved destinationen.
- Hvor lang er din flyvetur? Længden på ruten er afgørende for størrelsen af den kompensation, som du kan være berettiget til. Det skælnes mellem følgende distancer:
- 1.500 km eller mindre (udløser en berettigelse på 250 EUR)
- mellem 1.500 km – 3.500 km (udløser en berettigelse på 400 EUR)
- over 3.500 km (udløser en berettigelse på 600 EUR)
- Hvad er årsagen til forsinkelsen? Årsagen til forsinkelsen kan være afgørelse for din berettigelse til kompensation. Dette skyldes, at hvis årsagen til forsinkelsen kan placeres udenfor flyselskabets indflydelse, har du ikke krav til erstatning.EU forordningen siger nemlig, at hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder som flyselskabet ikke kunne have forudset eller påvirket, kan der ikke søges kompensation for forsinkelse.
Ret til kompensation ved aflysning med Icelandair
Der dit fly med Icelandair blevet aflyst, kan du ligeledes være berettiget til kompensation. Ved aflysninger er der som ved forsinkelser en række forhold, som du skal være opmærksom på:
- Hvor lang tid forud for afgangen blev du informeret om aflysningen? For at have ret til kompensation ved aflysning, skal du være blevet informeret heromkring 14 dage eller mindre før afgangen. Blev du informeret længere tid før end 14 dage forinden, har du ikke ret til kompensation.
- Har Icelandair tilbudt dig en ombooking? Hvis Icelandair har tilbudt dig en ombooking, er der en række tidsfrister for, hvor lang tid før/efter den oprindelige afgang, som den ombookingen må afgå. Hvis ombookingen overholder disse tidsfrister, er du ikke berettiget til kompensation. Kontakt os for mere information.
- Hvad er årsagen til aflysningen? Ligesom ved forsinkelse kan flyselskabet ikke stilles til regnskab for aflysninger forårsaget af ekstraordinære begivenheder, og du vil i disse tilfælde ikke være berettiget til kompensation. Dog vil du altid være berettiget til at få dine penge refunderet. Læs mere om dette under afsnittet for refundering.
- Hvad er afstanden af din rejse? Ligesom med forsinkelser er afstanden af rejsen afgørende for størrelsen for den kompensation, som du kan være berettiget til. Se under afsnittet for kompensation i denne forbindelse.
Ret til refusion ved aflysning med Icelandair
Hvis Icelandair aflyser din rejse, har du ret til en fuld refusion, uanset om de tilbyder et erstatningsfly eller ej. Det er altså dit eget valg, om du vil takke ja til en alternativ afgang, eller have dine penge tilbage. Helt præcis har du ret til følgende ved aflysning:
- En refusion inden 7 dage for den del af rejsen, som ikke er gennemført, samt de dele der er foretaget, såfremt denne del af rejsen ikke længere tjener et formål for den originale planlagte rejse. Derudover har du i denne forbindelse ret til en returflyvning til det originale afgangsted ved første lejlighed.
- En omlægning af din rejse under sammenlignelige forhold til den planlagte destination, ved første lejlighed.
- En omlægning af din rejse under sammenlignelige forhold til den planlagte destination, på et senere tidspunkt, såfremt det er passagerens eget valg.
Ret til refusion af omkostninger afholdt i forbindelse med forsinkelse eller aflysning
Hvis du i forbindelse med forsinkelsen eller aflysningen har været nødsaget til at afholde nødvendige omkostninger, kan du få disse refunderet. Der kan i denne forbindelse være tale om omkostninger til mad og forfriskninger, samt hotelophold og alternativ transport.
Har du brug for hjælp til at søge refusion eller kompensation?
Hos Dansk Rejsehjælp er vi altid klar til at hjælpe dig med at søge refusion eller kompensation. Det er utrolig let at oprette en sag på vores hjemmeside, og herefter blot trygt vente på, at vi henter dine penge hjem. Du kan oprette din sag her.
Alternativt er du velkommen til at ringe eller skrive til os, hvis du skulle have yderligere spørgsmål:
Telefon: +45 6913 6906
Mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk