SAS aflyser 4000 flyvninger i sommer 2022

Læsetid: 4 minutter – Sidst opdateret den 16. januar 2024

SAS har i begyndelsen af maj aflyst 4.000 planlagte flyvninger i sommeren 2022. Årsagen til de mange aflysninger skyldes manglende personale hos Scandinavian Airlines, samt udfordringer med flyselskabets leverandørside. De aflyste flyvninger udgør 5% af Scandinavian Airlines’ totale planlagte flyvninger i sommeren 2022, og det er derfor langt fra alle flyvninger, som er aflyst. Selskabet planlægger at gennemføre alle andre flyvninger.

Som forbruger kan det være svært at vide, hvilke rettigheder man har, hvis ens eget fly bliver påvirket. Særligt under og efter Covid-19 har inddrivelsen af kompensation eller refusion været meget svær at håndhæve hos flyselskabet. Scandinavian Airlines er blandt andre, selvom det er et skandinavisk flyselskab, blevet politianmeldt for at tilbageholde kundernes penge.

I dette indlæg kan du læse mere om, hvordan aflysningerne påvirker din sommer, samt hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude for din rejse. Vi hos Dansk Rejsehjælp kan hjælpe dig med at inddrive kompensation og refusion. Vi er et statsautoriseret inkassobureau med 12 eksperter indenfor flykompensation og refusion. Derudover arbejder vi gratis, hvis ikke vi kan hjælpe vores kunder med en “no win, no fee” garanti. Få din sag tjekket gratis her.

SAS mangler medarbejdere efter corona-krisen

En hovedårsag til de mange aflysninger hos Scandinavian Airlines er, at flyselskabet mangler medarbejdere efter SAS Group under Corona-krisen har været nødsaget til at foretage nedskæringer i deres personale, og det er netop dette, som nu skaber problemer med det stigende efterspørgsel på rejser fra passgagererne.

Forbrugerne er i den grad klar til en verden efter corona, og derfor er efterspørgslen på rejser steget markant denne sommer. Danskerne, sammen med vores nordiske naboer, er klar til at indtage vores hårdt savnede favorit-destinationer i sydens sol endnu en gang.

Dette har betydet, at flyselskaberne pludselig skal i fuld gang med at ansætte deres medarbejdere tilbage og forberede sig til en travl sommer. Flere har kritiseret Scandinavian Airlines for deres håndtering af situationen sammenlignet med flere af deres konkurrenter.

Mens andre flyselskaber valgte at lave aftaler med deres medarbejdere, der ville sikre at de stod bedre på den anden side af Corona-krisen, valgte Scandinavian Airlines midlertidigt at fyre halvdelen af deres medarbejdere.

Scandinavian Airlines meddeler selv, at årsagen for de mange aflysninger henover sommeren er sket for at sikre, at selskabet ikke havner i en situation, hvor de ikke kan gennemføre de planlagte flyvninger grundet mangel på ressourcer, og passagerne dermed kan risikere at blive strandet. Dog vil aflysning og forsinkelsen forventes for de mange flyvninger inden rejsebranchen vender tilbage til normalen igen.

Som rejsende vil man ifølge SAS ikke bemærke aflysningerne andet, end man måske bliver ombooke til en anden flyafgang. Dette mener vi hos Dansk Rejsehjælp, at SAS’ passagerer skal tage med et gran salt.

Hvilke rettigheder har du som passager i forbindelse med SAS aflysningerne?

Det er vigtigt som flypassager, at du er bekendt med dine rettigheder, hvis du bliver påvirket af SAS aflysningerne denne sommer. Aflysningerne kan forårsage store uregelmæssigheder, og ifølge EU forordningen 261/04 er passagere i europæisk luftrum beskyttet i en række situationer, herunder flyaflysning, forsinkelse af fly, samt overbooking og omlægnings af rejsen.

Derfor kan du nedenfor finde et overblik over, hvilke muligheder du har, hvis dit fly bliver påvirket, hvilke mange passagerer hos SAS ikke er bekendte med.

Fuld refusion eller alternative muligheder til din rejse

Som udgangspunkt har du tre muligheder, hvis dit fly er en af de aflyste fly hos SAS.

  1. Du kan få den fulde billetpris tilbage. Hvis SAS aflyser dit fly, er du berettiget til at få den fulde pris tilbage for den ubrugte billet. Bemærk i denne forbindelse, at hvis du har booket flyvningen igennem et rejsebureau, kan dine rettigheder være anderledes. I dette tilfælde er det kun SAS-delen af billetten du får tilbage, og ikke den del som tilfalder rejsebureauet.
  2. Du kan få plads på det første ledige fly. Den anden mulighed, hvis du stadig ønsker at rejse er, at du får pladser på det første ledige fly, efter den aflyste flyvning.
  3. Du kan få nye billetter til destinationen på en senere tidspunkt. Hvis du foretrækker, at få dine billetter ombooket til et senere tidspunkt, til den samme destination, har du også denne mulighed. Du kan derfor vælge at få en ny flyrejse, som bytte for den gamle.

Det er ikke alle flyselskaber, som efterlever disse rettigheder, hvis uheldet er ude. Ligeledes er det ikke alle kunder, som ved hvordan de skal opretholde deres rettigheder. Du er i denne forbindelse altid velkommen til at kontakte Dansk Rejsehjælp gennem nedenstående information, så hjælper vi dig med at opretholde dine rettigheder.

Det er ligeledes vigtigt at være opmærksom på, at SAS er forpligtet til at refunderer rimelige udgifter, som du måtte have haft, hvis aflysningen er sket meget tæt på afgangstidspunktet. Dette kan f.eks. være hotel, mad og drikke, eller et erstatningsfly, hvis aflysningen er sket med kort varsel.

Passagerer kan få op til 4.500 kr i kompensation for aflyste flyvninger

Foruden de tre ovenstående muligheder for refusion eller omlægning af rejsen, kan du også være berettiget til at modtage kompensation, hvis din afgang er forsinket eller aflyst. Det er dog nogle forhold som skal være opfyldt for, at du er berettiget til kompensation. Disse kan du læse mere om her.

Kompensation ved aflyst fly

Hvis dit fly er aflyst indenfor 14 dage til afgangen, har du som udgangspunkt ret til kompensation. Størrelsen på kompensationen afhænger af længden på din rejse, og varierer mellem 250-600 EUR. Hos Dansk Rejsehjælp kan vi hjælpe dig med at søge en sådan kompensation.

Det samme gælder, hvis SAS har rykket afrejsetidspunktet for din rejse grundet de mange aflysninger, indenfor 14 dage før du skal afsted. Sker denne ændring mellem 7-14 dage før afgang, må afgangen ikke rykkes mere end 2 timer tidligere end originalt planlagt og ankomme mere end 4 timer senere.

Sker ændringen mellem 0-7 dage før afgang, må afgangen derimod ikke rykkes mere end 1 time tidligere og ankomme mere end 2 timer senere.

Der kan forekomme tilfælde, hvor man ikke har ret til kompensation, hvis årsagen til det aflyste fly skyldtes ekstraordinære omstændigheder. En usædvanlig omstændighed kan f.x. være dårligt vejr, politiske uroligheder og terrortrusler. Det kan være svært at vurdere, hvornår situationer er ekstraordinære, og det kan derfor være en fordel at søge professional hjælp i denne forbindelse.

Aflysning grundet personalemangel ikke ekstraordinære omstændigheder

Tilfælde hvor SAS aflyser fly på grund af mangel på personale og logistiske problemer kan ikke kategoriseres som ekstraordinære omstændigheder og derfor har du som passager som udgangspunkt ret til kompensation.

Flyselskaberne forsøger ofte at undsige sig forpligtelsen til at betale kompensation ved at påstå, at årsagen skyldes forhold udenfor selskabets indflydelse, som f.eks. dårligt vejr – også selvom dette ikke er sandt! Ved aflyst fly kompenserer SAS ikke automatisk, og vil ofte forsøge at modarbejde processen. Derfor er det vigtigt, at man ikke stoler blindt på den forklaring SAS giver, men undersøger årsagen yderligere.

Netop I denne forbindelse kan det være en fordel at søge hjælp hos Dansk Rejsehjælp, da vi kan hjælpe med at finde den egentlige årsag for aflysningen.

Hvad skal jeg gøre, hvis mit fly er blevet forsinket eller aflyst?

Hvis dit fly allerede er blevet aflyst, og du er i tvivl om, hvordan du skal håndtere situationen, kan du med fordel kontakte Dansk Rejsehjælp, så hjælper vi dig med at forstå dine rettigheder i den specifikke situation.

Vi kan både hjælpe, hvis SAS ikke har refunderet pengene, som du er berettiget til, samt undersøge, hvorvidt det er muligt at søge kompensation. Retten til kompensation bestemmes ud fra hvad en aflysning eller forsinkelse er forårsaget af. Dog er faste kendinger som tekniske problemer altid berettiget til kompensation.

Du kan derfor trygt overlade den svære kamp mod SAS til Dansk Rejsehjælp, hvis du vil undgå frustrationen ved, at dit kompensationskrav bliver afvist igen og igen. Vi har hjulpet mere end 12.000 passeger i Danmark med at opretholde deres rettigheder, og vil være glad for også at hjælpe dig.

Vores største mission er at sikre en høj kundetilfredshed, hvilket også fremgår af vores trustpilot, hvor vi opfordrer vores kunder til at dele deres oplevelse med Dansk Rejsehjælp. Vores dedikerede teams sidder altid klar til at hjælpe dig, og du er derfor altid velkommen til at ringe eller skrive.


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.