Rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysninger med Finnair

Når man har planlagt en rejse, som involverer en flyvetur, er det nogle gange uundgåeligt med flyforsinkelser. Hvis man er iblandt de flypassagerer, som oplevelser en Finnair forsinkelse eller aflysning, så kan det betyde ekstra lang ventetid, og det kan betyde, at man ikke når frem som først planlagt. I situationer som disse er der flere rettigheder, der kan være til din fordel. Dem kan du finde herunder.

Erstatning fra Finnair

Er du egentlig klar over, hvilke rettigheder du har i tilfælde af en Finnair forsinkelse eller aflysning? Grundlæggende er der 5 ting, er kan påvirke, om du kan være berettiget til kompensation eller erstatning.

1. Hvor forsinket er dit fly?
2. Hvor sent ankommer du til din endedestination?
3. Hvor lang er din flyrejse?
4. Betyder forsinkelsen eller aflysningen, at du lider et økonomisk tab eller er nødt til at gøre dig ekstra udgifter?
5. Hvad har forårsaget forsinkelsen?

Rettigheder ved forsinkelse

Du kan have ret til kompensation, hvis dit fly er mere end 5 timer forsinket. I samme tilfælde vil Finnair også skulle betale for hotelovernatning og transport til og fra hotellet, hvis dette er nødvendigt. Derudover kan det være muligt at få flybilletten refunderet eller få en returbillet.
Hvis en Finnair forsinkelse betyder, at du ankommer 3 timer senere til din destination, så kan du være berettiget til at få kompensation. Her vil størrelsen være afhængig af, hvor lang en flyvetur du har. Man skelner typisk mellem:

  • 1.500 km eller mindre.
  • Mellem 1.500 km – 3.500 km
  • Over 3.500 km og uden for EU.

Dog kan ens ret til kompensation frafalde, hvis aflysningen skyldes omstændigheder, der er usædvanlige.

Hvis en forsinkelse har medført, at du har mistet en hotelovernatning, eller du har været nødt til at købe nye billetter, så ligger ansvaret hos Finnair.

Rettigheder ved aflysning af dit fly

Ved et aflyst fly har du følgende muligheder:

  • Refundering af billettens pris.
  • Ombooking af billetten til næste ledige tid.
  • Ombooking af billetten til et andet tidspunkt.

Du vil have ret til en betalt hotelovernatning samt transport til og fra hotellet, hvis din billet ombookes til næste ledige afgang.

Derudover kan du også være berettiget til kompensation i forbindelse med en aflysning. Størrelsen på kompensationen vil igen afhænge af længden på din tur:

  • 1.500 km eller mindre.
  • Mellem 1.500 km – 3.500 km
  • Over 3.500 km og uden for EU.

Kompensationen vil dog ikke være muligt, hvis du 2 uger før afgang er blevet informeret omkring aflysningen. Eller hvis du allerede er blevet ombooket. Derudover vil kompensationen heller ikke blive udbetalt, hvis aflysningen er grundet uvejr eller andet uforudsigeligt.

Finnairs oprindelse

Finnair er et flyselskab med ophav og hovedsæde i Finland. Deres oprindelse daterer tilbage til 1923, hvilket gør det i blandt de 6 ældste flyselskaber i verden. Det er desuden også det største flyselskab i Finland, som flyver med omkring 11 millioner passagerer hvert år.

Finnair er for 9. år i træk kåret som Nordeuropas bedste flyselskab af Skytrax. Dette er vurderet på målinger af mere end 20 millioner flypassagerer, hvor mere end 355 flyselskaber er blevet bedømt.

Virksomhedsinformation

Når du flyver med Finnair, er der en lang række destinationer at vælge mellem. Det gælder alt fra Thailand, Kina, USA, Singapore, Japan, Indonesien, Thailand, Spanien, Indien, Frankrig og mange andre lande.

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.