SAS strejke

Rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysning med SAS

Hvordan skal man forholde sig, når et SAS-fly er forsinket eller aflyst? Bliv opdateret på dine muligheder og hvornår du kan få kompensation og erstatning.

SAS’ oprindelse

SAS er det største flyselskab, der findes i Skandinavien. Det er et svensk-norsk-dansk flyselskab, som har rødder tilbage til 1946. I dag kan SAS tilbyde deres kunder 1300 forskellige destinationer, fordelt over hele verden.

Virksomhedsinformation

Nogle af de mange destinationer man kommer til med SAS, er bl.a.: Japan, Kina, USA, Portugal, Frankrig, Grækenland, Italien, Spanien og mange andre rejsemål.

Erstatning fra SAS

Som flypassager kan der være flere situationer, hvor du kan få kompensation og erstatning, hvis flydriften ikke flyver som planlagt. Men er du helt opdateret på, hvor lang tid et fly skal være forsinket, før du kan forvente en refundering eller kompensation? Du kan finde svaret herunder.

SAS forsinkelse

Som udgangspunkt kan du få en refundering af din flybillet, hvis flyet er 5 timer forsinket, eller mere. Alternativt har man også ret til en returbillet.

Hvis en SAS forsinkelse medfører, at du ankommer 3 timer senere til din destination, så kan der være kompensation at hente. Kompensationen hænger sammen med, hvor langt du skal flyve. Satserne er nemlig inddelt efter længden på din flyvning. Du kan se dem herunder:

  • Flyvninger på 1.500 km eller mindre.
  • Flyvninger mellem 1.500 km – 3.500 km
  • Flyvninger over 3.500 km og uden for EU.

Kompensationen skal dog altid ses ift., hvad der er skyld i forsinkelsen. Der er nemlig ikke kompensation at hente, hvis flyet er forsinket pga. uvejr, en pludselig arbejdsnedlæggelse eller andre omstændigheder, der ikke er til at forudsige.

Hvis dit SAS-fly er så forsinket, at det bliver nødvendigt med en hotelovernatning, så skal SAS dække dine udgifter. Det gælder også ift. transporten til og fra hotellet.

SAS aflysning

Hvordan står man stillet, hvis et SAS-fly er helt aflyst? I denne situation er du berettiget til: 1. En refundering af beløbet du har købt billetten til. 2. En ombooking af din billet, så du kan flyve med næste ledige afgang. 3. En ombooking til et senere tidspunkt.

Hvis der vælges en ombooking, så man kan komme med næste ledige fly, så skal SAS betale for hotelovernatningen, hvis dette bliver aktuelt. Det samme gælder også for transporten til og fra hotellet.

Du kan også være berettiget til kompensation – her vil størrelsen igen afhænge af, hvor lang en flyvetur du skal på:

  • Flyvninger på 1.500 km eller mindre.
  • Flyvninger mellem 1.500 km – 3.500 km
  • Flyvninger over 3.500 km og uden for EU.

Kompensationen er ikke mulig, hvis du 14 dage før afgang er blevet informeret omkring aflysningen. Og heller ikke hvis du er blevet ombooket eller hvis aflysninger skyldes usædvanlige omstændigheder.

Fælles for en SAS forsinkelse og aflysning

Hvis en forsinkelse eller aflysning gør det nødvendigt at booke nye flybilletter, så skal SAS dække ens udgifter. Man kan også have ret til erstatning, hvis man ikke når bookede hotelovernatninger der, hvor man skal rejse hen.

Se læs mere om dine rettigheder med andre flyselskaber: Austrian Airlines eller Ryan Air

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Nanna

Nanna, Dansk Rejsehjælp