Refusion og kompensation: SAS Scandinavian Airlines

Er du i den uheldige situation af være ude for et forsinket eller aflyst fly, der skulle forsinke din planlagte ankomsttidspunkt med SAS Scandinavian Airlines, så kan du have ret til kompensation for forsinkelsen på 4.500 kr. pr person. Så var i den gruppe på flere personer, så er der rigtig meget kompensation af hente når dit fly er aflyst eller forsinket. Dette gælder også, når man er blevet nægtet boarding grundet en overbooking.

Vejen til kompensation kan til tider være lang og kompliceret med rigtigt meget administrativt arbejde, mens man hele tiden skal forsøge at få det maksimale ud af sine rettigheder. Det er svært og ekstremt tidskrævende at få den fulde mængde kompensation, som man er berettiget til når dit fly er forsinke eller aflyst med Scandinavian Airlines.

Er du overbevist om du har ret til kompensation? Så klik her og inddriv den nu i samarbejde med vores erfarne team af juridiske eksperter med speciale i flykompensation.

Mange passagerer ender med at miste deres kompensation, da de opgiver og afvises af SAS. Det er nemlig ikke nemt at forstå hvordan man skal forholde sig, når et SAS fly er forsinket eller aflyst. Bliv opdateret på dine muligheder og hvornår du kan få kompensation og erstatning.

Erstatning fra SAS (Scandinavian Airlines System)

Som flypassager kan der være flere situationer, hvor du kan få flykompensation og erstatning, hvis flydriften ikke flyver som planlagt. Dette kan enten være aflyste fly, forsinkede fly eller fly hvor du skal have refusion for din flybillet. Måske er du som mange andre ikke helt opdateret på, hvor lang tid et fly skal være forsinket, før du kan forvente en refundering eller kompensation? Du kan finde svaret herunder.

Kompensation ved forsinket fly med SAS (Scandinavian Airlines)

Som udgangspunkt kan du få en refundering af dit fly, hvis flyet er 5 timer forsinket eller mere. Dette betyder altså, at hvis dit fly bliver ændret til en senere flyafgang, der er 5 timer senere. Så kan du som passager vælge ikke at rejse, og bede flyselskabet om en refundering af den fulde flybillet. Er du allerede fløjet afsted på din rejse, så har man også ret til en returbillet til det originale lufthavn, hvor du startede din rejse.

Hvis en SAS Scandinavian Airlines forsinkelse medfører, at du ankommer tre timer senere til din slutdestination, så kan der være kompensation at hente. Kompensationen hænger sammen med, hvor langt du skal flyve, samt hvor lang din forsinkelse er. Satserne er inddelt efter længden på din flyvning. Du kan se dine rettigheder herunder:

  • Flyvninger på 1.500 km eller mindre – her er berettigelsen €250 i kompensation pr passager.
  • Flyvninger mellem 1.500 km – 3.500 km – her er berettigelsen €400 i kompensation pr passager.
  • Flyvninger over 3.500 km. – her er berettigelsen €600 i kompensation per passager.

Som det kan ses ovenfor, så er der en lavere kompensation for korte flyvninger f.eks. flyvninger inden for EU. En længere rejse betyder altså at flyselskaberne skal betale mere kompensation til dig som passager, hvis de er skyld i en flyforsinkelse. Man regner altså afstanden for afstanden mellem til det originale afgangslufthavn og den endelige destination.

Ret til kompensation for forsinkelsen

Med henblik på kompensationen for forsinkelsen skal der dog altid afvejes ift., hvad der er årsagen til forsinkede eller aflyste flyafgange. Der er nemlig ikke kompensation at hente, hvis flyet er forsinket pga. ekstraordinære omstændigheder, så som ekstreme vejrforhold, en pludselig politisk uro eller andre omstændigheder, der ikke er til at forudsige eller i flyselskabets kontrol.

Bemærk dog, at det skal være ekstraordinære omstændigheder, og her er undskyldningen om dårligt vejr altså ikke tilstrækkeligt, som undskyldning for diverse flyselskaber ikke at udbetale kompensation for forsinkede fly eller aflyste fly. Mange flyselskaber inkl. SAS Scandinavian Airlines vil undskyld en flyaflysning med “ekstraordinære omstændigheder” for at undgå at betale kompensation.

Den rigtige årsag kan eksempelvis være tekniske problemer, og her kræver det erfarende eksperter, som kan modbevise disse ikke retvisende afvisninger. Dette kan vi her hos Dansk Rejsehjælp tilbyde med en NO WIN, NO FEE løsning. Vi har allerede hjulpet 10.000 rejsende, der har oplevet forsinkede og aflyste fly. Vi har prøvet at drive sager mod alle flyselskaber, og vi har bevist utallige gange, at vi kan inddrive din erstatning.

Mange føler tryghed ved at booke sin flybilletter hos SAS Scandinavian Airlines, da det er et skandinavisk flyselskab. Dette betyder dog ikke, at SAS ikke kan se den åbenlyse økonomiske interesse i at undgå at betale kompensation. Så derfor bør du søge kompensation igennem Dansk Rejsehjælp, når flyselskabet melder en flyforsinkelse eller aflysning. Flyselskabet efterlader ofte deres passagerer med få muligheder og en stor frustration. Særligt i 2020 og 2021 har Scandinavian Airlines System ikke levet op til deres del af aftalen overfor deres passagerer, da de er blevet politianmeldt for at tilbageholde deres kunders penge.

Foruden kompensation, så skal det operative flyselskab også betale forplejning. Var dit SAS-fly er så forsinket, at det bliver nødvendigt med en hotelovernatning, så skal SAS dække dine udgifter til hotel samt mad og drikke. Mad og drikke (dog ikke ikke alkoholiske drikkevarer) skal faktisk tilbydes allerede efter to timer, hvor flyselskabet også skal tilbyde to telefonopkald. Det gælder også for transport fra lufthavnen og til hotellet, som du er blevet nødsaget til at overnatte i. Denne transport skal dog kunne dokumenteres, og derfor er det smart at gemme din taxabon.

This image has an empty alt attribute; its file name is Skaermbillede-2021-08-04-kl.-10.19.02.png

Min SAS Scandinavian Airlines flyvning er aflyst

Hvordan står man stillet, hvis et SAS-fly er helt aflyst, hvor du aldrig kom afsted? I denne situation er du berettiget til:

1. En refundering af beløbet du har købt billetten til.

2. En ny flyrejse, så du kan flyve med næste ledige afgang.

3. En ny flyrejse på et senere tidspunkt, som passer dine behov.

Hvis der vælges en ombooking, så man kan komme med næste ledige fly, så skal SAS Scandinavian Airlines betale kompensation samt prisen for hotelovernatningen, hvis dette bliver aktuelt. Det samme gælder også for transporten til og fra hotellet.

Du kan også være berettiget til kompensation i dette tilfælde – her vil størrelsen igen afhænge af, hvor lang en flyvetur du skal på. Dine rettigheder er derfor følgende:

  • Flyvninger på 1.500 km eller mindre – her er berettigelsen €250 i kompensation per passager.
  • Flyvninger mellem 1.500 km–3.500 km – her er berettigelsen €400 i kompensation per passager.
  • Flyvninger over 3.500 km – her er berettigelsen €600 i kompensation per passager.

Kompensationen er ikke mulig, hvis du 14 dage før afgang er blevet informeret omkring aflysningen. Og heller ikke hvis du er blevet ombooket eller hvis aflysninger skyldes usædvanlige omstændigheder eller dårligt vejr.

This image has an empty alt attribute; its file name is Skaermbillede-2021-08-04-kl.-10.19.02.png

Fælles for en SAS flyforsinkelse og flyaflysning

Hvis en forsinkelse eller aflysning gør det nødvendigt at booke nye flybilletter, så skal SAS dække ens udgifter. Man kan også have ret til erstatning, hvis man ikke når bookede hotelovernatninger der, hvor man skal rejse hen.

SAS Scandinavian Airlines oprindelse

Det danske luftfartselskab SAS Group er det største flyselskab, der findes i Skandinavien. Det faktiske navn for SAS i de forskellige lande er hhv. Scandinavian Airlines System Denmark Norway Sweden. Det er nemlig et svensk-norsk-dansk flyselskab, som har rødder tilbage til 1946. I dag kan SAS tilbyde deres kunder 1300 forskellige destinationer, fordelt over hele verden.

SAS Scandinavian Airlines er delvist ejet af den danske stat, men også den svenske og norske stat er medejere. Der er også private aktionærer, som medejere, men de har ikke en ligeså stor ejer andel som de tre skandinaviske stater. SAS’ adresse er af finde ved lufthavnen, hvor de også har mange ansatte, der styrer den daglige drift.

Virksomhedsinformation for SAS

Nogle af de mange destinationer man kommer til med SAS eller Scandinavian Airlines, er bl.a.: Japan, Kina, USA, Portugal, Frankrig, Grækenland, Italien, Spanien og mange andre rejsemål. Alle flyvninger er berettiget til kompensation når man har et forsinket fly med SAS.

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Klik her og få hjælp nu


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.