Rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysning med Air France

Air France flyforsinkelser eller aflysninger kan falde på et dårligt tidspunkt, men kan desværre ikke altid være til at forudsige. Men hvordan skal man forholde sig, hvis man står midt i en forsinkelse? Længere nede kan du blive guidet i, hvilke rettigheder du har, og hvornår du har ret til erstatning og kompensation fra Air France.

Erstatning fra Air France

  1. Flyforsinkelser: Passagerer, der oplever betydelige forsinkelser med deres Air France-fly, kan have ret til kompensation i overensstemmelse med EU’s forordning om flypassagerers rettigheder. Dette omfatter tilfælde, hvor forsinkelsen er flyselskabets skyld og overstiger visse tidsgrænser.
  2. Flyaflysninger: Ved flyaflysninger kan passagerer have ret til kompensation, hvis aflysningen skyldes årsager, der er under Air Frances kontrol, og hvis passagererne ikke modtager tilstrækkelig varsel om aflysningen.
  3. Overbookede fly: Hvis Air France overbooker et fly, og passagerer nægtes ombordstigning som følge heraf, kan der være ret til økonomisk kompensation i henhold til reglerne om passagerrettigheder.
  4. Bagageproblemer: Hvis bagage går tabt, bliver forsinket eller beskadiget under Air Frances varetægt, kan passagerer have ret til erstatning eller kompensation i overensstemmelse med gældende love og bestemmelser.
  5. Nægtet indrejse på grund af dokumentation: I tilfælde hvor passagerer nægtes adgang til flyet på grund af manglende eller ugyldig dokumentation, kan Air France være forpligtet til at give passende bistand eller vejledning.

Det er vigtigt at bemærke, at specifikke rettigheder og kompensationsbeløb kan variere afhængigt af forskellige faktorer, herunder lovgivning i det pågældende land, flyafstand, og årsagen til flyproblemet. Passagerer opfordres normalt til at kontakte Air France direkte eller søge vejledning fra relevante myndigheder eller juridiske eksperter for at sikre, at deres rettigheder bliver opfyldt.

Erstatning ved Air France forsinkelse

Grundlæggende skal du forholde dig til 5 ting, som kan påvirke, hvilke muligheder du har ved en Air France forsinkelse.

1. Hvor mange timer er flyet forsinket?
2. Hvor sent ankommer du til din destination pga. forsinkelsen?
3. Har forsinkelsen pålagt dig ekstra omkostninger eller tab af bookede hotelovernatninger?
4. Hvad er årsag til forsinkelsen?
5. Hvor lang er din flyvetur?

Hvis dit fly er 5 timer forsinket kan du få din billet refunderet. Du har også den mulighed, at du kan få en returflyvning.

En forsinkelse kan naturligvis betyde, at man ankommer senere end forventet til ens destination. I tilfælde af at man ankommer mere end 3 timer senere, kan man få kompensation. Kompensationen er holdt op mod, hvor lang en flyvetur man har:

  • Er flyvningen 1.500 km eller mindre.
  • Er flyvningen mellem 1.500 km – 3.500 km
  • Er flyvningen over 3.500 km og uden for EU.

Du vil have krav på erstatning, hvis din forsinkelse gør det nødvendigt at booke en hotelovernatning. Her er det også Air Frances ansvar at betale for hotellet samt transport til og fra.

Hvis forsinkelsen trækker så meget ud, at du må booke nye flybilletter eller ikke når bookede overnatninger, kan du have ret til erstatning fra Air France.

Erstatning ved Air France aflysning

I en situation hvor dit Air France fly aflyses, har du grundlæggende ret til:

  • At din flybillet refunderes. Og her gælder det billettens købesum.
  • At du får ombooket din billet, så du kan komme med næste ledige afgang.
  • At du får ombooket din billet til et senere tidspunkt.

Udover dette kan der også være mulighed for yderligere kompensation. Kompensationen er også holdt op mod, hvor lang en flyvetur, du skal på. Taksterne stiger i takt med at:

  • Flyvningen er 1.500 km eller mindre.
  • Flyvningen er mellem 1.500 km – 3.500 km
  • Flyvningen er over 3.500 km og uden for EU.

Der er dog tre ting, som kan påvirke din ret til kompensation:

  1. Hvornår er du blevet informeret om aflysningen? Du har ikke ret til kompensation, hvis du 2 uger før afgang er blevet oplyst omkring ændringen.
  2. Hvad er årsag til aflysningen? Der er tilfælde som uvejr eller andre usædvanlige omstændigheder, hvor man ikke vil kunne få kompensation.
  3. Overholder din ombooking en række tidsfrister? Hvis flyselskabet har ombooket dig, om bookingen stadig overholder en række tidsfrister, er det heller ikke muligt med kompensation.

Fælles for Air France aflysninger og forsinkelser

Hvis du er nødsaget til at købe nye flybilletter eller du mister hotelovernatninger, så skal Air France erstatte de udgifter, du har haft.

Air France oprindelse

Flyselskabet Air France havde sin opstart tilbage i 1933, hvor det kom til i fusionen af andre flyselskaber. Tidligere har det været Frankrigs nationale flyselskab. I dag hører det dog under Air France KLM

I 2011 kunne flyselskabet skrive på CV’et af de var blandt verdens 10 sikreste flyselskaber.

Virksomhedsinformation

Med Air France er der mulighed for at udforske en lang række destinationer i Europa, Asien, Mellemøsten, Afrika, USA m.m. 114 forskellige destinationer for at være helt præcis.

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.