35.000+ passagerer hjulpet
Kompensation ved aflyst fly

Blev dit fly aflyst? Se dine muligheder for kompensation her.

En flyaflysning kommer sjældent på et godt tidspunkt. Heldigvis har du som flypassager klare rettigheder, når du oplever et aflyst fly.
Hos Dansk Rejsehjælp er vi eksperter i disse rettigheder. Vi vejleder, rådgiver og hjælper dig med at indhente din kompensation fra flyselskabet, når dit fly bliver aflyst. Vi tjekker alle sager gratis og uforpligtende. Det er nemt at få fat i os, og du kan træffe os alle hverdage fra klokken 10-17 på telefonnummer 6913 6906

Økonomisk kompensation ved aflyst fly: Dine rettigheder

I dette afsnit kan du danne dig et hurtigt overblik over dine rettigheder til kompensation ved aflyst fly.

Ifølge EU-forordningen 261/2004 kan du være berettiget til op til 4.500 kr. i økonomisk kompensation, hvis de fly bliver aflyst. Tommelfingerreglen er, at hvis du ankommer med en forsinkelse på mere end 2 timer pga. et aflyst fly, og dit fly blev aflyst mindre end 14 dage forinden afrejse, kan du have ret til økonomisk kompensation.
Derudover har du som udgangspunkt følgende rettigheder ved aflyst fly:
  • Du har krav på en refusion af hele billetprisen.
  • Hvis det aflyste fly er led i en rejse med mellemlandinger, har du krav på en returbillet til det første afrejsested ved første ledige afgang, eller
  • En ny flybillet til den endelige destination ved første ledige afgang.
Kan flyselskabet ikke tilbyde første ledige afgang, skal de:
  • Betale for rejsen med et andet flyselskab, eller
  • En ny flybillet med et senere afrejsetidspunkt efter eget valg, såfremt der er ledige billetter på afgangen.
Hvis dit fly bliver aflyst, har du ret til at få tilbudt disse forskellige valgmuligheder og vælge den mulighed, som passer dig bedst.
I nogle tilfælde – eksempelvis hvis flyet bliver aflyst tæt på afrejsetidspunktet – kan du ved flyaflysning også være berettiget til kompensation for diverse udgifter så som, 
  • Mad og drikke
  • Transport til/fra lufthavnen
  • Udgifter til indkvartering på hotel
  • Fornødenheder såsom tandbørste, eller rent tøj

Hvad gør jeg, hvis mit fly bliver aflyst?

Vil du have de bedste forudsætninger for at få kompensation ved aflyst fly? Her er nogle ting, du kan gøre for at sikre, at processen går så glat som muligt:
  • Screenshots og billeder: Vil du selv forsøge at søge kompensation for flyaflysningen, er det en god idé at tage et screenshot af formularen, når du har udfyldt den på flyselskabets hjemmeside, samt screenshots af yderligere kommunikation med flyselskabet. Blev flyet aflyst tæt på afrejsetidspunktet, kan du også med fordel tage billeder af afgangstavlen.
  • Rejsedokumenter: Du skal kunne fremvise dokumentation for rejsen for at kunne opnå kompensation fra flyselskabet. Sørg derfor for at gemme din flybillet og/eller dit boardingkort fra den aflyste flyrejse.
  • Kvitteringer for ekstraomkostninger: Hvis flyet blev aflyst tæt på afrejsetidspunktet, har du måske parkeret i lufthavnen, købt mad og drikke i lufthavnen og/eller måttet overnatte på et hotel. Husk at gemme dine kvitteringer for ekstraomkostninger, så du kan få kompensation for dem.

Når du har styr på disse ting, skaber du de bedst mulige forudsætninger for at få kompensation for det aflyste fly.

Hvor søger jeg kompensation ved aflyst fly?

Du kan søge kompensation ved en flyaflysning på to måder:
  1. Du kan tage kontakt til flyselskabet for at søge kompensation for aflysningen.
  2. Du kan benytte Dansk Rejsehjælp og lade os stå for at søge den kompensation, du er berettiget.
Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig, når dit fly bliver aflyst? Kontakt os for rådgivning, vejledning og hjælp ved flyaflysning.

Blev dit fly aflyst på grund af usædvanlige omstændigheder?

Hvis dit fly blev aflyst på grund af usædvanlige omstændigheder, kan det påvirke din ret til kompensation. Det forholder sig nemlig sådan, at flyselskabet ikke skal betale økonomisk kompensation, hvis dit fly er aflyst på grund af usædvanlige omstændigheder.
Usædvanlige omstændigheder kan eksempelvis være:
  • Sikkerhedsproblemer
  • Usædvanlige vejrforhold
  • Uvarslet arbejdsnedlæggelse
  • Politisk uro og terror/militærkup
  • Flyveforbud (Air Traffic Control)
  • Flyselskabet er gået konkurs
Med andre ord kan usædvanlige omstændigheder altså betyde, at man ikke har kunnet forudsige flyaflysningen – og i disse tilfælde er du desværre ikke berettiget til kompensation. Dette skrives i EU-forordningen 261/2004 paragraf 5 stk. 3.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at mange flyselskaber misbruger den ovenstående paragraf for at undgå at betale kompensation, når et fly bliver aflyst. Dette sker jævnligt – eksempelvis ser vi samme flyselskab give forskellige årsager til ikke at betale økonomisk kompensation for en flyaflysning, selvom det er på den samme flyrejse.
Nedenstående eksempler betragtes som udgangspunkt ikke som usædvanlige omstændigheder:
  • Aflysning som følge af en tidligere afgang, som havde en direkte effekt på dit fly
  • ATC-restriktioner har påvirket dit fly
  • Flyselskabet forventede en teknisk fejl på flyet, men fandt ingen fejl under gennemgang
  • Tekniske årsager, som var uden for flyselskabets kontrol
  • Flyselskabets personale strejker
Bliver dit fly aflyst, anbefaler vi derfor altid, at du opretter en sag hos Dansk Rejsehjælp. Vi undersøger årsagen til flyaflysningen og hjælper dig med at indhente den kompensation, du er berettiget til.

Hvor meget kan jeg få i kompensation for aflyst fly?

Når der skal beregnes, hvor meget du kan få i kompensation for dit aflyste fly, afhænger det af, hvor lang en flyvetur, du skal på, samt hvor lang tid senere, du ankom til dit endelige bestemmelsessted. Derudover har det også noget at sige, om dit fly havde sin planlagte afgang uden for EU.

Som hovedregel opgør man kompensationen for et aflyst fly på følgende måde: 
Det skal bemærkes, at for at være berettiget til økonomisk kompensation skal aflysningen være under flyselskabets kontrol. Derudover skal aflysningen finde sted under 14 dage inden afrejse. Hvis flyselskabet inden 14 dage i forvejen har aflyst dit fly, så er dette betegnet som et rettidigt aflyst fly.

Flyselskabet skal ikke udbetale kompensation for en rettidig flyaflysning, men du kan som forbruger vælge ikke at acceptere ændringen, hvis den rykkes mere end 5 timer fra det planlagte afgangstidspunkt. Her er det sådan, at flyselskabet hæfter for en fuld refusion. 

Derudover kan flyselskabet have ret til at fratrække dig 50% af din kompensation, hvis dit fly først bliver aflyst og derefter ombooket, og rejsen ikke bliver mere forsinket til den endelige destination, end det fremgår nedenfor:
  • 2 timer ved flyruter op til 1.500 kilometer
  • 3 timer ved flyruter over 1.500 kilometer – og inden for EU
  • 3 timer ved flyruter mellem 1.500 og 3.500 kilometer – og uden for EU
  • 4 timer ved alle rejser, som ikke hører under punkterne herover
Når et flyselskab skal betale erstatning eller kompensation, så skal dette udbetales som faktiske penge. Du har krav på, at pengene udbetales kontant, via check eller gennem en bankoverførsel. Alle andre måder at give kompensation på skal godkendes af dig skriftligt. 

Hvor lang tid gælder mine rettigheder til kompensation ved aflyst fly?

Rejser du til eller fra Danmark, kan du gøre krav på kompensation for flyaflysning i op til 3 år efter aflysningen. Herefter er din ret til kompensation forældet, og du kan ikke længere få kompensation for din flyaflysning.

Denne frist betyder også, at du har god mulighed for at genansøge om kompensation for flyaflysningen, hvis du ikke er tilfreds med flyselskabets afvisning, eller hvis de ikke reagerer på din henvendelse.

Da din ret til kompensation er aktiv i 3 år, vil behandlingen ofte trække i langdrag. Derfor er det en fordel at gemme alle dokumenter og kvitteringer forbundet med den aflyste flyrejse. Uden kvitteringer og flybilletter kan det være svært at opretholde dine rettigheder. Gem dem derfor et sikkert sted, så de altid kan findes frem, hvis flyselskabet ønsker yderligere dokumentation, når du ansøger om kompensation. Husk, at der kun refunderes for rimelige udgifter. 

Er aflysningen sket uden for EU?

Alle lande har deres egne regler for, hvor længe du har ret til at søge kompensation ved flyaflysning. Det er derfor en god idé at sætte sig ind i reglerne for det land, du rejser til eller fra, når du vil søge om kompensation.

Næste skridt kan derfor også være, at du kontakter luftfartsmyndighederne, der findes i det land, hvor din aflysning er sket. Dette er dog i nogle tilfælde svært, hvis du har rejst uden for EU.

Rejser du uden for EU, har landet, du rejser fra, ikke en National Enforcement Body, som alle lande inden for EU har. Her kan du muligvis kontakte Forbruger Europa for yderligere hjælp omkring rejser, hvor check-in ikke er inden for EU.

Få hjælp til at søge kompensation for flyaflysningen med Dansk Rejsehjælp

Det kan føles uoverskueligt at sætte sig ind i ens rettigheder til kompensation eller erstatning ved aflyst fly. Hos Dansk Rejsehjælp står vi derfor klar til at hjælpe dig med at opnå den fulde kompensation og erstatning for din flyaflysning.

Hos Dansk Rejsehjælp hjælper vi dig gennem hele processen og følger din sag til dørs. Vi er eksperter i at indhente den fulde kompensation og erstatning for passagerer som dig, der har oplevet, at deres fly er aflyst eller forsinket, eller at de er blevet afvist ved boarding.
For at kunne hjælpe dig med at søge kompensation for flyaflysningen har vi brug for dine rejseinformationer. Ud over det kan det også være en fordel, hvis du sender os:
  • Dine rejsedokumenter – f.eks. flybillet og boardingpass
  • Dine kvitteringer for ekstraomkostinger som mad og drikke, parkering og overnatning
Når vi har modtaget dine informationer og bilag, vil en af vores sagsbehandlere kigge på din sag og vende tilbage til dig med, hvad du kan forvente af kompensation for det aflyste fly. Vi vurderer naturligvis sagen ud fra dit perspektiv, så vi kan hjælpe dig med at opnå det fulde udbytte af den kompensation og erstatning, som du er berettiget til. Vi har desuden direkte kontakt til de fleste flyselskaber og kan ofte hurtigt vende tilbage til dig med et svar på din sag.

Når du har læst vores vurdering af din sag og givet dit samtykke til, at vi må køre den, kontakter vi flyselskabet og følger op på ansøgningen om din kompensation. Så snart vi har modtaget dit erstatningsbeløb fra flyselskabet, kontakter vi dig for at overføre pengene til dig.

Vær opmærksom på, at det er meget individuelt, hvor lang tid sagsbehandlingen tager, da sagen enten skal forbi retten eller en transportmyndighed. Det kan derfor tage alt fra nogle uger til flere måneder. I sjældne tilfælde har vi oplevet, at det kan tage flere år. Der er dog ret stor sandsynlighed for, at du kan forvente at modtage kompensation eller erstatning, hvis din sag opfylder ovennævnte kriterier. Vi anbefaler derfor at væbne dig med tålmodighed.

Aflyst fly? Kontakt Dansk Rejsehjælp og hør mere om dine muligheder

Har du spørgsmål? Kontakt os på kundeservice@danskrejsehjaelp.dk eller via chatten, eller ring til os på tlf. 69136906. Vores professionelle fagfolk er klar til at vejlede og rådgive dig om dine rettigheder.

Skal Dansk Rejsehjælp hjælpe dig med at få kompensation for din flyforsinkelse? Opret en sag på kun 2 minutter og lad os klare resten.
Ofte stillede spørgsmål
Kompensation for aflyste fly kan være kompliceret. Vi forsøger at besvare spørgsmålene.
Behandlingstiden kan variere afhængigt af forskellige faktorer, men vi gør vores bedste for at sikre en hurtig behandling af din kompensation. Normalt forventes det, at din sag bliver behandlet inden for tre måneder i gennemsnit. Vi prioriterer effektivitet for at sikre, at du modtager din kompensation så hurtigt som muligt.

Hvis du har en sag, så kan du tjekke en status på din sag her.
Kompensationen fastsættes ud fra længden af din rejse og varigheden af din forsinkelse. Eksempelvis, hvis din rejse går til USA og der er en forsinkelse på 4 timer eller mere, har du ret til 4.500 kr. per person. Hvis du rejser fra København til Aalborg og oplever en forsinkelse på 3 timer, er du berettiget til 1.865 kr. per person.

Vi tilbyder en gratis og uforpligtende vurdering af alle krav. Hvis du er i tvivl, kan du også estimere din berettigelse her.
Ja det gør vi. Vi hjælper alle aspekter af EU Forordning EC/261/04. Dette kan være forsinkede fly, missede forbindelsesfly, overbookinger, nægtede ombordstigninger og refusion af flybilletter. 
Det skal vi hos Dansk Rejsehjælp nok hjælpe dig med. Vi tilbyder en gennemgang af alle sager inden de oprettes. Du kan ringe til os på 69 13 69 06 eller skrive en e-mail til kundeservice@danskrejsehjaelp.dk. Du kan også bruge vores hjemmeside, og få gennemgangen gjort af vores system.