Indholdsfortegnelse
- 1 ”Vi er desværre ikke i stand til at dække de andre udgifter, der kræves, da vi ikke er ansvarlige for sådanne omkostninger”
- 2 ” Vi beklager at informere dig om, at dit Norwegian fly fra Bangkok til København er forsinket på grund af tekniske årsager…”
- 3 ”Omkring 50-70% af de afslag vores kunder får på deres kompensationskrav, er uden et faktuelt belæg. Hvilket gør, at den almindelige borger uden juridisk erfaring bliver snydt for mange tusinde kroner. Ifølge vores beregninger udgør dette tal et tocifret millionbeløb.”
Læsetid 5 minutter – Sidst opdateret 30.08.2023
Kræftramte Jan skulle i februar hjem fra Bangkok efter en hyggelig ferie med sin søn. Dog endte deres hjemrejse med at koste dem 28.000 kr. Hvilket de aldrig havde fået tilbage, var de ikke gået retsligt til værks.
”Vi er desværre ikke i stand til at dække de andre udgifter, der kræves, da vi ikke er ansvarlige for sådanne omkostninger”
Sådan lyder svaret fra Norwegian, da Jan søgte refusion af sin erstatningsbillet, som gjorde han kunne nå hjem til hans kemobehandling. En situation, som Jan blev anbragt i grundet en 90 timers forsinkelse af hans fly hjem fra Bangkok.
Da Jan og hans søn Jonas den 17. februar stod i lufthavnen og skulle hjem efter en god og afslappende ferie tikkede der pludseligt en SMS ind fra Norwegian.
” Vi beklager at informere dig om, at dit Norwegian fly fra Bangkok til København er forsinket på grund af tekniske årsager…”
Panikken rammer Jan og hans søn. Med et sæt indser Jan at denne besked i særdeleshed vil forårsagede store problemer for ham. Både helbredsmæssigt samt for hans pengepung. Jan skulle nemlig have kemobehandling dagen efter. Hvilket hans sagtens ville kunne nå, såfremt hans fly ikke var blevet aflyst.
Uden hjælp fra Norwegian, trods flere ledige pladser på andre fly, måtte Jan og hans søn nu selv betale 28.000 kr. for en erstatningsbillet. Jan havde henvendt sig til Norwegian og forklarede sin situation. Han blev dog mødt af et Norwegian-personale, der beklagede, men forsikrede om at de ikke kunne om bookede dem til et andet fly før 90 timer efter planlagt afgang.
Jan og hans søn beslutter og bide i det sure æble. Jans søn Jonas vægter hans fars helbred over det finansielle tab og køber nu selv to billetter til en pris at 14.000 kr. stykker for at nå frem til Danmark tidsnok til at Jan kunne nå sin behandling.
Jan ankommer til Danmark , når sin behandling, men står nu tilbage 28.000 kr. fattigere. Uden nogen ide om, hvordan han skal gribe sin situation an. Han blev nemlig oplyst om, at Norwegian ikke ville refundere hans billet, hvis han ikke lod dem ombooke ham. Han husker dog at have hørt, at der findes firmaer, som påtager sig den juridiske kamp på vegne af fortvivlede flypassager. Hvilket viser sig at rede Jan for en yderst kostelig hjemtur.
Han ringer til Dansk Rejsehjælp, som hjælper ham med at oprette hans krav mod Norwegian og forsikrer, at de nok skal hjælpe ham med at opretholde hans passagerrettigheder.
Dansk Rejsehjælp har hjulpet flere tusinde mennesker med jeres forsinkede fly, og har siden udtalt at:
”Omkring 50-70% af de afslag vores kunder får på deres kompensationskrav, er uden et faktuelt belæg. Hvilket gør, at den almindelige borger uden juridisk erfaring bliver snydt for mange tusinde kroner. Ifølge vores beregninger udgør dette tal et tocifret millionbeløb.”
Det viser sig at Jans uheld ikke var brugt op. Da Dansk Rejsehjælp modtager første svar på deres indledende skrivelse modtager de følgende svar:
”Vi er desværre ikke i stand til at dække de andre udgifter, der kræves, da vi ikke er ansvarlige for sådanne omkostninger”
Norwegian afviser, at ville refundere Jans erstatningsbillet, grundet de ikke mener, at de ikke er ansvarlige for denne omkostning. Der henvises til Montreal Conventionen, adskillige paragrafer og slutteligt bliver det oplyst, at hvis Jan ønsker at appellere beslutningen kan han bruge NEB(National Enforcement Body) eller ODR(Online Dispute Resolution) som er blevet oprettet af den Europæiske kommission. Dog er Norwegian ikke medlem af denne platform, og derfor vil alle eventuelle klager ikke blive svaret på. Endvidere virker linket fra Norwegian til denne platform.
Heldigvis kunne de erfarne kompensationseksperter hos Dansk Rejsehjælp være behjælpelige her. Efter anden skrivelse fra firmaet får Jan accepteret hans kompensation på 9.000 kr. samt fuld erstatning af hans erstatningsbilletter på 28.000 kr.
Har du også været ude for at dit fly blev forsinket, aflyst eller blev du nægtet ombordstigning. Så kan Dansk Rejsehjælp hjælpe dig med, at få kompensation. Så besøg vores hjemmeside ved at klikke her: Dansk Rejsehjælp