COVID-19: Aflyst fly? Rettigheder og guide her

Dine muligheder for refundering af flybillet
For alle rejsende, har Covid-19 haft en enorm negativ effekt. Flere tusinde flyafgange er aflyst sammen med folks sommerplaner, som følge af Covid-19. Landegrænser er lukket, og flyselskabernes har været tvunget til at aflyse mange tusinde flyafgange.

Måske har du selv haft din ferieplaner spoleret, som følge af en aflyst flyafgang? Hvis dette er tilfældet, er der chance for, at du ligesom rigtig mange andre rejsende er i tvivl om dine rettigheder. Hos Dansk Rejsehjælp hjælper vi dig med at danne et overblik over, hvordan du kan få refunderet flybilletter, og andre udgifter du måtte have haft som et resultat af din aflyste rejse. Læs med nedenfor, hvor vi forklarer, hvordan vi kan hjælpe dig.

Hvad gør jeg hvis flyselskabet aflyser mit fly?
Hvis flyselskabet har aflyst dit fly, også selvom aflysningen skyldes Covid-19, er du berettiget til at få dine billetter refunderet. Dette skyldes, at du ikke dette tilfælde som forbruger ikke har modtaget den ydelse, som du har betalt for ved købet af dine flybilletter. Dette betyder altså, at hvis du f.eks. har købt flybilletter fra SAS, og de inden afgang aflyser dine billetter, så skal du have pengene tilbage. Hos Dansk Rejsehjælpe hjælper vi nu også rejsende med at få deres billetter refunderet, hvis deres fly er blevet aflyst af flyselskabet, ligesom vi altid har hjulpet rejsende med at inddrive kompensation ved flyforsinkelser, aflysninger og nægtet ombordstigninger.

Flyselskaberne gør det ikke altid nemt for deres kunder at få refunderet pengene for flybilletter – specielt ikke i denne tid hvor flyselskaberne er presset på økonomien! Derfor kan processen hurtigt blive tidskrævende og frustrerende, specielt når du forsøger at indhente din refundering som privat kunde. Mange fly- og rejseselskaber placerer private kunder sidst i køen for refundering, hvis de overhovedet agter at gennemføre refunderingen overhovedet.

Ofte sender flyselskaberne de rejsende rundt i en forvirring af kontakter, til man til sidste ikke ved hvem man egentlig skal snakke med. Andre gange siger de at processen er igangsat, og efter 12 måneder er der stadig ikke kommet en refundering til de rejsende.

Det er her vi hos Dansk Rejsehjælp kan hjælpe dig, da vi tager flyselskaberne hele vejen til retsalen, hvis nødvendigt, for at inddrive vores kunders penge.  Efter en sag er oprettet hos os kan du roligt læne dig tilbage og stole på, at vi gør alt, hvad der er muligt for at inddrive din retmæssige refundering eller kompensation.

Det vigtigste for os hos Dansk Rejsehjælp er, at vores kunder føler sig trykke igennem hele processen, samt at de aldrig skal have penge op af lommen på noget tidspunkt, da vi foretager alle udlæg, og udelukkende får et salær, hvis sagen vindes.

Hvem skal refundere mine billetter?
Uanset om du har købt dine billetter direkte igennem flyselskabet eller igennem et rejsebureau, så er det flyselskabet, som er forpligtet til at refundere dine billetter. Dette skyldes at det er flyselskabet, som du har købt billetterne af, og rejsebureauet blot har fungeret som “mellemmand”. Ofte når du kontakter flyselskabet vedrørende en refund, vil de henvise dig til rejsebureauet, hvis du har handlet igennem sådan et. Ligeledes kan rejsebureauet finde på at henvise til flyselskabet, og derfor kan det hurtigt blive en frustrerende proces, hvor man bliver sendt i ring. Det er derfor vigtigt, at du fastholder dit krav overfor flyselskabet, også selvom de i første omgang afviser. Har du brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os hos Dansk Rejsehjælp, da vi har mange års erfaring i inddrivelse af refundering og kompensation fra flyselskaber.

Dine rettigheder er følgende under Covid-19:

Du er ikke rejst endnu:
Har du ikke rejst endnu, men har fået aflyst din rejse mindre end 14 dage før din rejse. Så kan du vælge at få en anden afgang eller blive refunderet den fulde pris for din billet. Det er ikke altid flyselskaberne kan tilbyde en ombookning. I dette tilfælde kan du kræve dine penge retur for din billet. Dog vil du ikke have krav på kompensation i henhold til EU Forordning 261/04, da COVID-19 er ude fra flyselskabets ansvar, og dermed og så en ekstraordinær omstændighed. Du vil med andre ord ikke være berettiget til mere, udover fuld refundering af dine billetter.

I tilfælde af at din rejse bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, og du ikke bliver tilbudt en alternativ afgang (ombookning) så kan du have ret til kompensation som følge af EU Forordning 261/04.

Herudover skal flyselskabet ikke betale de udgifter, som er forudbestilte. Det kan være hotel, bil leje eller lign. I dette tilfælde skal vi benytte din rejseforsikring.

Du er rejst, og du får aflyst din rejse imens du er i udlandet:
Hvis du er i udlandet og dit returafgang er blevet aflyst, er det flyselskabets ansvar at transportere dig hjem ved næste mulige lejlighed. Hvis flyselskabet ikke tilbyder dig dette, om de ikke vil/kan, er du berettiget til selv at finde en alternativ løsning. Her vil du selv stå for udlæg til de alternative billetter, men flyselskabet skal refundere prisforskellen imellem dem originale pris for din billet, og din erstatningsbillet. Det samme gælder også for de udgifter som denne aflysning har forvoldt. Disse udgifter kan eksempelvis være hotel, mad og drikke samt lignende ekstra udgifter.

Hvis du selv aflyser din rejse
Har du selv aflyst din rejse  grund af Covid-19, har du som udgangspunkt ikke ret til at få erstatning for din billet. Fly- og rejseselskabet er derfor ikke garant for dine mistede rejseudgifter. Dette er også gældende, hvis din aflysning var grundet de anbefalinger udenrigsministeriet har udvalgt. I dette tilfælde kan Dansk Rejsehjælp yde dig assistance.

Guide til at få refusion: 

  1. Du skal sikre dig at have gemt alle dine rejsedokumenter. Disse skal bruges som dokumentation, men indeholder også vigtige informationer om din originale rejseplan.
  2. Du skal etablere kontakt til rejseselskabet, såfremt du har brugt sådan et. Har du booket direkte igennem flyselskabets egen hjemmeside, så er det flyselskabet, som du skal kontakte. Såfremt du har brugt et rejseselskab, så er det dem der refunderer dine penge, også selvom du har fløjet med SAS, Lufthansa eller et tredje flyselskab.
  3. Vedholdenhed er vejen frem, og derfor skal du jævnligt rykke og kontakte fly- eller rejseselskabet. Uden disse rykkere, kan der nemt gå over 12 måneder før dine penge bliver refunderet. Hvis ikke du har søgt refusion, vil din refusion ikke blive udbetalt.
  4. Du skal ikke lade dig spise af med points, vouchers eller lignende. Du har ret til kontant refusion. Derfor skal du blive ved at insistere på dette.
  5. Kommer du ingen vegne på egen hånd, så kan vi du altid kontakte os hos Dansk Rejsehjælp.

Hvordan hjælper I mig med at få min billet refunderet?
Hos Dansk Rejsehjælp er vores fornemmeste opgave at hjælpe passagerer med at opretholde deres rettigheder i forbindelse med flyrejser. Vi vil derfor acceptere alle krav, hvor er den samlede udgift overstiger 1600 kr. Vi holder fortsat vores behandlingsgebyr på 30 % inkl. moms. Naturligvis stadig med forudsætningen, at hvis ikke vi henter dine penge hjem, så arbejder vi gratis. Det kalder vi “NO WIN, NO FEE”. Når du opretter en sag hos os, er det vigtigt, at du vedhæfter kvitteringer og originale billetter, hvorpå prisen fremgår tydeligt.

Vi ser frem til at hjælpe dig.

Dansk Rejsehjælp


Nanna

Nanna, Dansk Rejsehjælp