Hvad dækker en rejseforsikring?

Læsetid: 5 minutter – Sidst opdateret den 16. januar 2024

Der kan være stor forskel på, hvad en rejseforsikring egentlig dækker. Det kommer nemlig an på det enkelte forsikringsselskab. Nogle dækker sygdom og hjemtransport, mens andre dækker forsinkelser og afbestillinger.

Du bør derfor altid tjekke op med dit givne forsikringsselskab, hvilke dækninger og vilkår din forsikring giver ret til.

Det kan en rejseforsikring dække

Der er ikke noget endegyldigt svar på, hvad en rejseforsikring dækker. Her skal du spørge dit forsikringsselskab, der kan give dig helt konkrete svar på, hvad der gælder, og hvad der ikke gælder. 

Overordnet set kan en rejseforsikring dog give dækning inden for følgende områder:

  • Sygdom og skade
  • Rejseafbrydelser
  • Beskadiget, stjålet eller forsvundet bagage/ejendele
  • Forsinket og tabt bagage
  • Afbestillinger
  • Akut hjemtransport 
  • Juridisk bistand

Listen ovenover er ikke udtømmende. Hvis du gerne vil have korrekt indsigt i dine vilkår og rettigheder, opfordres du til at tage kontakt til dit forsikringsselskab.

Men hvis der er noget, en rejseforsikring ikke dækker, så er det aflysninger. Her er du i stedet beskyttet af EU-lovgivningen, der giver dig mulighed for at søge om kompensation i forbindelse med forsinkede, aflyste og overbookede fly.

Læs mere her om din ret til kompensation – og få vores hjælp til at oprette din sag.

Sygdom og skade

Mange rejseforsikringer dækker dig, hvis du bliver syg eller kommer ud for et uheld og kommer til skade. Her vil forsikringen fx dække dine udgifter til lægebehandling og hospitalsbesøg. 

Rejser du i Europa, er du også dækket af dit blå sygesikringskort. Her vil en rejseforsikring gå ind og dække det, som ikke er dækket i forvejen af det blå sygesikringskort. Der er fx flere EU-lande, hvor offentlige hospitaler kræver egenbetaling – denne egenbetaling vil i så fald kunne være dækket af din rejseforsikring.

Rejseafbrydelser

I forbindelse med afbrydelser i din rejse dækker rejseforsikringen også. Rejseafbrydelser kan opstå af forskellige årsager, såsom akut sygdom hos dig selv eller en medrejsende. Her vil rejseforsikringen typisk gå ind og dække omkostningerne ved eventuel medicinsk behandling – eller hvis hjemtransport skulle blive nødvendig.

Skulle der mod forventning opstå uforudsete omstændigheder på din rejse, såsom naturkatastrofer eller andre uroligheder, der afbryder din rejse, kan en rejseforsikring også hjælpe med at dække omkostningerne i forbindelse med dette.

Husk altid at tjekke op på betingelserne i din rejseforsikring for at sikre, at du er dækket i tilfælde af rejseafbrydelser. Det er ikke alle rejseforsikringer, der har samme krav eller begrænsninger, så det er en god idé at tjekke op på, hvordan du er dækket.

Beskadiget, stjålet eller forsvundet bagage/ejendele

Hvis din bagage eller andre ejendele enten bliver beskadiget, stjålet eller på andre måder forsvinder på din rejse, dækker mange rejseforsikringer også dette. Ankommer din bagage eksempelvis i beskadiget tilstand, kan det være, at din rejseforsikring dækker omkostningerne ved reparation eller erstatning.

Tjek derfor dine forsikringsvilkår for at blive klogere på, om din rejseforsikring dækker beskadigede ejendele, eller om du eventuelt selv skal betale et tillæg. 

I tilfælde af tyveri af personlige ejendele går de fleste rejseforsikringer normalt ind og dækker tabet af dine værdigenstande. Her er det vigtigt, at du sørger for at anmelde det til dit forsikringsselskab hurtigst muligt, så de kan sætte gang i processen om erstatning. 

Har du både en rejseforsikring og en indboforsikring (dobbeltforsikring), kan du kun få erstatning fra et af de to forsikringsselskaber. Du bestemmer selv, hvilken forsikring du ønsker at gøre brug af. 

Husk, det er vigtigt at du anmelder tyveri til det lokale politi så hurtigt som muligt. Her er det vigtigt, at du husker at få en kvittering, så dit forsikringsselskab senere hen kan dokumentere tyveriet. 

Hvis din bagage forsvinder på din rejse, vil en rejseforsikring normalt dække omkostningerne ved at erstatte den. I dette tilfælde er det vigtigt, at du gemmer al dokumentation fra din transportudbyder, der beviser at din bagage er forsvundet. Det inkluderer også informationer omkring, hvad bagagen indeholder og hvilken værdi den har, da forsikringsselskabet skal bruge dette.

Du kan se i dine forsikringsvilkår, hvor meget forsikringen går ind og dækker. 

Forsinket og tabt bagage

Hvis din bagage bliver forsinket eller går tabt under rejsen, kan en rejseforsikring som regel dække udgifterne til nødvendige genstande som tøj, toiletartikler og andre fornødenheder. I dine forsikringsvilkår fremgår det, hvor lang tid din bagage skal være forsinket, for at du kan regne med at få det dækket, samt hvor stor en andel rejseforsikringen dækker.

I tilfælde af at din bagage er forsinket, er det vigtigt, at du får en kvittering (PIR-rapport) fra flyselskabet. Den angiver, hvornår din bagage skulle være ankommet. Husk også at gemme kvitteringerne på dine køb, så forsikringsselskabet kan bruge det til at behandle din sag. En omhyggelig dokumentation er med til at gøre processen om erstatning mere glidende, skulle uheldet være ude, og din bagage bliver forsinket eller går tabt.

Hvis din bagage ikke dukker op, skal du anmelde det til din private indboforsikring, der står for at erstatte de genstande, du har mistet. 

Afbestillinger

En rejseforsikring giver ikke automatisk dækning i forbindelse med afbestillinger. Her skal du selv sørge for at tilkøbe en selvstændig afbestillingsforsikring sammen med din rejse – alternativt kan du købe en afbestillingsforsikring som et tillæg til din rejseforsikring. 

Typisk kan det være ting som akut sygdom, en ulykke eller nødsituationer, der medfører, at du bliver nødt til at aflyse din rejse. Ofte får du ikke pengene refunderet fra rejsearrangøren i disse tilfælde, og derfor er det en god idé at have en afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen hjælper dig nemlig med at refundere din rejse. 

Enkelte rejseforsikringer dækker endda afbestillinger af rejser som følge af eksempelvis pandemier, terror eller andre former for uroligheder i det pågældende land. Hos nogle forsikringsselskaber vil denne ekstra dækning dog kræve, at du tilkøber det som en del af din rejseforsikring.  

Hvis det derimod er flyselskabets skyld, at rejsen ikke bliver til noget alligevel – fx ved aflysninger, forsinkelser og overbookede fly – har du ifølge EU-lovgivning ret til kompensation.

Opret din sag hos os og se, om du kan få refunderet din flybillet. 

Akut hjemtransport

Hvis du bliver akut syg på din ferie, eller du skulle være så uheldig at komme til skade, dækker de fleste rejseforsikringer desuden udgifter til akut hjemtransport. Det kan både være i form af lægehelikopter eller andre former for transport afhængig af situationens alvor. 

For at kunne gøre brug af dækningen til akut hjemtransport kræver mange rejseforsikringer, at du har en lægeerklæring, der bekræfter nødvendigheden af hjemtransporten. Derudover skal du have dit forsikringsselskab til at godkende hjemtransporten for at sikre, at alt forløber som det skal.

Sygeledsagelse 

Hvis du bliver akut syg, eller kommer til skade på rejsen og har brug for, at en medrejsende er hos dig, går de fleste rejseforsikringer ind og dækker vedkommendes udgifter i forbindelse med måltider, ophold på hotel eller transport hjem til Danmark. 

Tilkaldelse 

Rejseforsikringen dækker som oftest ophold og transport til den person, der er blevet tilkaldt fra Danmark i forbindelse med din akutte sygdom eller skade. 

Hjemkaldelse 

De fleste rejseforsikringer dækker desuden udgifter til transport, hvis du bliver hjemkaldt i forbindelse med sygdom, tilskadekomst eller dødsfald i den nærmeste familie. 

Juridisk bistand

Mange rejseforsikringer dækker desuden omkostningerne ved juridisk bistand, hvis du eksempelvis er involveret i en ulykke eller på andre måder lider skade. Det kan også være, du bliver tilbageholdt af det lokale politi i det land, du er på ferie i. I den forbindelse kan det være nødvendigt med advokatbistand eller andre former for juridisk rådgivning. 

Hvis du oplever uoverensstemmelser med hoteller eller flyselskaber, der kræver juridisk rådgivning, kan din rejseforsikring også hjælpe dig med at dække udgifterne til dette.

Du bør altid tjekke op på betingelserne i din forsikringsaftale, inden du rejser. På den måde er du sikker på, hvordan du er dækket i forbindelse med forskellige juridiske situationer, samt eventuelle begrænsninger. 

I tilfælde af, at du får brug for juridisk rådgivning – det kan fx være i forbindelse med forsinkede eller aflyste fly – kan du altid få kompetent rådgivning hos Dansk Rejsehjælp. 

Opret din sag hos os – og få juridisk hjælp til kompensation

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvem dækker en rejseforsikring?

    Rejseforsikringer dækker som regel dig og din husstand, dvs. familiemedlemmer, der er tilmeldt din folkeregisteradresse. Forsikringen kan også dække udeboende børn, der bor alene og er under 18 eller 21 år.

  • Hvor dækker en rejseforsikring?

    En rejseforsikring dækker enten i Europa eller globalt. Vær opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker udgifter, der allerede er omfattet af det blå EU-sygesikringskort, når du rejser inden for EU/EØS.

  • Hvilke rejser er dækket?

    En rejseforsikring dækker som udgangspunkt private ferierejser. Nogle rejseselskaber dækker også rejser i forbindelse med praktikophold og frivilligt arbejde i udlandet.

  • Hvor længe dækker en rejseforsikring?

    Årsrejseforsikringer dækker typisk rejser, der er mellem 30 og 60 dage. Husk at tjekke, hvad der gør sig gældende for din rejseforsikring. Ofte kan du tilkøbe en tillægsforsikring, hvis du ønsker at forlænge perioden.


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.