Indholdsfortegnelse
- 1 Ingen flere bekymringer: Vores kompensationsguide løser dine Aalborg lufthavn forsinkelser
- 2 EU-forordning 261 sikre dine passagerrettigheder: Din guide til beskyttelse i Aalborg lufthavnen
- 3 Forstå dine passagerrettigheder: Aalborg lufthavn (AAL)
- 4 Hvad står der i EF-261 & hvordan søger jeg kompensation?
- 5 Forsinket fly: Kompensation Aalborg lufthavn
- 6 Aflyst fly: Kompensation Aalborg lufthavn
- 7 Hvad du skal gøre hvis dit fly er blevet forsinket eller aflyst
- 8 Ekstraordinære omstændigheder: Afdækning af begrebet
- 9 Ekstraordinære omstændigheder: Undtagelser
- 10 Hvordan søger jeg flykompensation?
- 11 Minimum forbindelsestid i Aalborg lufthavn
- 12 Fun facts: Aalborg lufthavn
- 13 Hvem er Dansk Rejsehjælp?
Læsetid: 5 minutter – Sidst opdateret den 16. januar 2024
Ingen flere bekymringer: Vores kompensationsguide løser dine Aalborg lufthavn forsinkelser
Det er aldrig sjovt at sidde i en lufthavn og få at vide, at din afgang enten er forsinket eller aflyst. Hos Dansk Rejsehjælp er vi her for at hjælpe dig ved eventuelle forsinkelser eller aflysninger. Vi bestræber os på at sikre, at du får en retfærdig kompensation for eventuelle forsinkelser eller aflysninger.
Du kan muligvis være berettiget til op til 600€ pr. person, hvis din afgang var forsinket eller aflyst. Opret din sag nedenfor og find ud af, om du har ret til kompensation. Du kan oprette en sag for tidligere forsinkelser eller aflysninger helt tilbage for 3 år siden.
EU-forordning 261 sikre dine passagerrettigheder: Din guide til beskyttelse i Aalborg lufthavnen
EU-forordning 261/2004 er din forsikring mod uventede forsinkelser og aflysninger. Denne omfattende guide vil lede dig gennem de forskellige aspekter af loven og give dig en klar forståelse af, hvordan den beskytter dig som flypassager. Fra dine rettigheder i forskellige scenarier til håndtering af ekstraordinære omstændigheder, vil du være godt rustet til at håndtere enhver rejseforstyrrelse.
Forstå dine passagerrettigheder: Aalborg lufthavn (AAL)
Forsinkelser og aflysninger er desværre en tilbagevendende udfordring inden for flybranchen. Dog har du visse rettigheder, som du kan gøre brug af, hvis du skulle blive påvirket af en forsinkelse eller aflysning. EU-lovgivningen, bedre kendt som EU-forordning 261/2004, beskytter flypassagerers rettigheder og sikrer en retfærdig behandling fra flyselskaberne.
EF 261 udgør en af verdens mest omfattende reguleringer inden for flypassagerrettigheder og er gældende i hele EU samt særlige territorier såsom De Kanariske Øer & Azorerne. Da Aalborg Lufthavn opererer inden for EU, er passagerer, der rejser herfra, også omfattet af disse regler.
EF 261 nævner desuden, at du som passager har ret til forplejning i form af mad, drikke og hotelovernatning, hvis det er nødvendigt. Derudover kan du være berettiget til kompensation, hvis din afgang blev uventet aflyst eller forsinket med mere end 3 timer.
Hvad står der i EF-261 & hvordan søger jeg kompensation?
I tilfælde af en annulleret eller forsinket flyafgang kan du muligvis være berettiget til at modtage op til 600€ som kompensation. Dette gælder også, hvis det fly, du havde planer om at tage, er blevet overbooket, og du er blevet nægtet boarding ved gaten som følge heraf. EU-forordningen træder i kraft, når det drejer sig om flyafgange til eller fra en lufthavn i EU, eller når det pågældende flyselskab har hovedsæde i et EU-land. Det er dog værd at bemærke, at lande som Storbritannien og Serbien også er omfattet af denne forordning, selvom de ikke er medlem af EU.
Ikke desto mindre er der en række specifikke kriterier, der skal opfyldes, før man kan overveje en mulig kompensationssag. Når det gælder forsinkelser, er der flere faktorer, der skal tages i betragtning:
- Du skal have afgang i en EU-lufthavn
- Du skal have ankomst i en EU-lufthavn, og flyet skal være fløjet af et EU-flyselskab
- Dit fly ankommer tre timer forsinket ift. din oprindelige ankomsttid.
- Du misser dit forbindelsesfly, grunden et kort forsinkelse på en tidligere del af din rejse. Dette skal forårsage en endelig forsinkelse på mere end tre timer.
- Dit fly blev aflyst under 14 dage forinden planlagt afgang
- Dit fly er blevet overbooket, og du bliver derfor nægtet boarding.
Forsinket fly: Kompensation Aalborg lufthavn
Længde af Rejse | Forsinkelse på 3-4 timer | Forsinkelse på 4-6 timer | Forsinkelse på over 6 timer |
Under 1.500 km | €250 | €400 | €400 + Gratis måltider og overnatning |
1.500 – 3.500 km | €400 | €400 | €600 + Gratis måltider og overnatning |
Over 3.500 km | €300 | €600 | €600 + Gratis måltider og overnatning |
Aflyst fly: Kompensation Aalborg lufthavn
Længde af Rejse | Mindre end 14 dages varsel | Mere end 14 dages varsel |
Under 1.500 km | €250 | Ingen kompensation |
1.500 – 3.500 km | €400 | Ingen kompensation |
Over 3.500 km | €600 | Ingen kompensation |
Hvad du skal gøre hvis dit fly er blevet forsinket eller aflyst
Selvfølgelig er forsinkelser eller aflysninger af fly ikke ønskesituationer. Men for at få ro i sindet, kan du her finde ud af, hvad du skal gøre, hvis det sker for dig:
- Indsaml bevis for forsinkelse eller aflysning af flyet (f.eks. e-mails fra flyselskabet, fotos af afgangstavlen).
- Behold alle dine rejsedokumenter.
- Spørg dit flyselskab, hvorfor din flyrejse er blevet påvirket.
- Bed flyselskabet om at betale for dine måltider og forfriskninger.
- Vær opmærksom på, hvad flyselskabet tilbyder dig – underskriv ikke noget, der ville give afkald på din ret til kompensation.
- Behold alle kvitteringer, der beviser, at afbrydelsen koster dig ekstra penge.
Ekstraordinære omstændigheder: Afdækning af begrebet
Lad os dykke ned i betydningen af begrebet “ekstraordinære omstændigheder” inden for luftfartsindustrien og undersøge, hvordan dette begreb kan påvirke dit krav om kompensation ved forsinkelser og aflysninger i Aalborg lufthavn. I følge reglerne i EU-forordning 261/2004, som beskytter flypassagerernes rettigheder, kan flyselskaber fritages for kompensationsansvar, hvis en flyaflysning eller forsinkelse skyldes ekstraordinære omstændigheder.
Dette betyder, at i tilfælde af begivenheder, der ligger uden for flyselskabets kontrol, kan flyselskabet fraskrive sig ansvar for kompensation. Nogle gange forsøger flyselskaberne at undgå kompensationskrav ved at påstå, at der var tale om ekstraordinære omstændigheder. Derfor kan det være udfordrende for almindelige borgere at have styr på alle reglerne og kæmpe imod flyselskaberne gennem de rette retsmæssige kanaler.
Ekstraordinære omstændigheder: Undtagelser
Som tidligere nævnt dækker over begivenheder eller situationer, der ikke er almindelige, forventelige eller under flyselskabets kontrol. Disse omstændigheder kan variere bredt og kan omfatte ting som:
- Naturkatastrofer som vulkanudbrud, jordskælv, voldsomme storme og oversvømmelser.
- Sikkerhedstrusler, politisk uro eller terrorhandlinger.
- Strejker blandt lufthavnspersonale I nogle tilfælde kan kategoriseres som en ekstraordinær omstændighed
Hvordan søger jeg flykompensation?
Selv om du kan overveje at konsultere en advokat for juridisk bistand, er det vigtigt at bemærke, at denne proces ofte indebærer betydelige omkostninger og kan trække ud i op til 2 år, før en endelig afgørelse foreligger. Desuden er der ingen garanti for, at den valgte advokat besidder den nødvendige specialisering inden for denne specifikke branche.
Hvis du overvejer at tage sagen i egne hænder og søge om kompensation ved at sende et klagebrev selv, kan det umiddelbart synes enkelt. Dog er det vigtigt at forstå, at dette ikke altid er tilfældet. Hvis flyselskabet afviser ansvar for forsinkelsen eller aflysningen på grund af ekstraordinære omstændigheder, kan det næste skridt involvere en retssag. Dette kan ofte være en kompleks og tidskrævende proces, hvilket resulterer i, at sandsynligheden for at vinde og modtage den retmæssige kompensation ofte er lav. Dette skyldes, at de fleste mangler den nødvendige juridiske ekspertise inden for denne sektor.
En alternativ mulighed er at vælge en statsautoriseret inkassovirksomhed som Dansk Rejsehjælp til at behandle din sag. Her har vi betydelig erfaring inden for branchen og ekspertise i inddrivning af kompensation. Vi mener, at forholdet mellem rejsende og de store, magtfulde flyselskaber ofte er skævt. Derfor har vi en “No Win – No Fee” politik, hvilket betyder, at det ikke koster dig noget, hvis vi ikke vinder sagen. Vores salær udgør kun 30% i tilfælde af en sejr, hvilket er blandt de mest konkurrencedygtige priser i branchen.
Minimum forbindelsestid i Aalborg lufthavn
Når du ankommer til Aalborg Lufthavn og skal boarde et nyt fly, er det vigtigt, at du forventer en forbindelsestid på mindst 45 minutter. Hvis du skulle miste dit fly på grund af forsinkelsen af dit tidligere fly, kan du kompenseres, såfremt din samlede forsinkelse overstiger 3 timer.
Fun facts: Aalborg lufthavn
- Aalborg er den tredje største lufthavn i Danmark.
- 78% af alle afgange fra Aalborg lufthavn flyver til internationale destinationer i mens resterende 22% flyver indlands.
- I 2021 var der 760.000 passagerer som fløj til og fra Aalborg.
- I oktober 2021 var der 1870 forskellige fly der fløj til og fra Aalborg.
- Over en tredjedel af flyafgangene fra Aalborg lufthavn er blevet forsinket eller aflyst.
- AAL huser mere end 37 forskellige flyselskaber herunder: Ryanair, Thai Airways, Ita Airways, Swiss, SAS, Lufthansa, KLM, German Airways, Air France og mange flere.
Hvem er Dansk Rejsehjælp?
Dansk Rejsehjælp har flere års erfaring med inddrivelse af flykompensation og refundering af aflyste flybilletter. Siden 2017 har vores mission været at sikre flypassagerers rettigheder i et europæisk luftrum.
Dansk Rejsehjælp har hjulpet mere end 25.000 med at inddrive deres retmæssige økonomiske kompensation og refundering. Dette gør os til en af de førende virksomheder i branchen. Vores kunder elsker os, og dette resulterer i den højeste score på markedet på Trustpilot.
Dansk Rejsehjælp holder det transporterende flyselskab op mod dine rettigheder til kompensation. Vi stræber altid efter at tage kunden i hånden på bedst mulig vis, og har gjort processen for at oprette en sag så hurtig og gennemskuelig som muligt.
Var dit fly forsinket eller aflyst? Opret din sag her
Telefon: +45 6913 6906
E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk