Rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysninger med Czech Airlines

Flyforsinkelse eller en aflysning er sjældent noget, som falder på et belejligt tidspunkt. Det gælder både, hvis man rejser meget i løbet af et år, men også hvis man skal på sin årlige ferie. Når man står i situationer som disse, så kan det være rart at vide, hvilke rettigheder man har. En forsinkelse eller aflysning kan nemlig betyde, at man ikke når næste fly, tog m.m., og at man kan være nødt til at booke en helt ny afgang – og det bliver naturligvis en ekstra omkostning. Der er dog hjælp at hente, når man havner i en situation som denne.

Herunder kan du blive up-to-date med, hvilke rettigheder du har ved en Czech Airlines forsinkelse.

Czech Airlines oprindelse

Czech Airlines er et flyselskab, som tilbyder flyrejser til mere end 90 destinationer fordelt på 50 lande. Heriblandt både destinationer i Asien, Europa og Mellemøsten. Der er derfor også rig mulighed for at flyve til din foretrukne destination, hvad end du skal på ferie eller forretningsrejse.

Flyselskabet blev stiftet tilbage i 1923, hvilket gør Czech Airlines til et af de ældste i verden – de ligger i top-5 for at være helt præcis. Flyselskabets hovedsæde er i Václav Havel Airport Prague, da det er Den Tjekkiske Republiks nationale flyselskab.

Virksomhedsinformation

Når du skal booke din rejse udenlands, så giver Czech Airlines dig mulighed for at rejse til alt fra Spanien, Italien, Kroatien, Malta, Frankrig, Sydkorea, Libanon, Rusland, USA og mange flere. Med andre ord så er der mange destinationer, du kan komme til med dette selskab.

Når du flyver med Czech Airlines, er der både mulighed for at flyve Business class og Economy class. Derudover har de siden 2001 været en del af SkyTeam-Alliancen. Det betyder, at du som kunde har mulighed for at melde dig ind i en kundeklub, hvor du kan optjene point for hver tur. Alt afhængig af hvilket medlemskab man har, medfølger der fordele som garanteret booking, selv når en rejse er udsolgt. Det kan også være fordele som nemmere check-in eller adgang til lufthavns lounges.

Erstatning fra Czech Airlines

Ligesom med andre transportmidler, så kan der også opstå forsinkelser i flydriften. Men hvordan skal man forholde sig, hvis ens fly ikke går som først planlagt? Herunder kan du læse mere omkring dine rettigheder ved Czech Airlines forsinkelse.

Som udgangspunkt er det ikke i alle tilfælde, at man kan få en kompensation eller erstatning. Erstatningen afhænger nemlig af flere forskellige ting.

Flyselskabet skal tilbyde gratis mad og drikke i disse tilfælde:

  • Hvis dit fly er forsinket med 2 timer eller mere på en tur under 1.500 km.
  • Hvis dit fly er forsinket med 3 timer eller mere på en tur længere end 1.500 km. inden for EU.
  • Hvis dit fly er forsinket med 4 timer eller mere på en tur længere end 3.500 uden for EU.

Hvis du står i en situation, hvor en overnatning bliver nødvendig, så er det flyselskabet, som er ansvarlig for betalingen. Det gælder også ift. transporten til og fra hotellet.

Hvis din Czech Airlines forsinkelse varer mere end 5 timer, så er du berettiget til en refundering af din billet. Eller mulighed for at flyve med en returbillet.

Kompensation ved Czech Airlines forsinkelse

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at du kommer 3 timer for sent til din endelige destination, eller mere, så har du ret til kompensation.

Kompensationen i ovenstående tilfælde afhænger dog også af, hvor mange km din flyrute er.

Erstatning ved forsinkelser eller aflysninger har samme kompensationsbeløber, da disse faste beløber sat af EU.

Hvis en forsinkelse eller aflysning resulterer i, at du må booke nye billetter, eller du mister hotelovernatninger, så har du ret til at få erstatning.

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.