Refusion og kompensation Lufthansa

Hvad end du skal på weekendtur, ferie eller forretningsrejse, så kan det være ubelejligt med forsinket fly eller aflysning. Foruden ubelejligheden, så kan forsinkede eller aflyste fly også betyde, at du nu står med ekstra udgifter, eller at du ikke når videre bookinger, du har gjort dig. I tiden med Corona, har mange endda ikke fået deres penge tilbage for deres aflyste flyrejse. Det er vigtigt at vide, at alle flyvninger (herunder også Lufthansa fly), der gør, at du som passager ikke kommer rettidigt til dit bestemmelsessted med unde 3 timers forsinkelse, har ret til kompensation. Denne kompensation er op til 4.500 kr. per passager på din booking.

Dog er det ofte ekstremt tidskrævende og meget usandsyndligt, at få Lufthansa til at udbetale kompensation for et fly, som der forsinket eller aflyst. Lufthansa et et flyselskab, som har en meget stor økonomisk interesse i ikke at betale dig kompensation. Derfor vil de ofte afvise dine henvendelser og dermed også dine rettigheder. Derfor har vi hos Dansk Rejsehjælp gjort det nemt få kompensationen ud af flyselskaberne, herunder Lufhansa.

Er du overbevist om, at du har ret til kompensation, så kontakt Dansk Rejsehjælp, og lad os håndhævne dine rettigheder. Du kan klikke her, og få din kompensation i dag.

Kompensation flyforsinkelse Lufthansa

Passagererne hos Lufthansa ret til kompensation pr rejseende, hvis de bliver nødsaget til at forsinke eller aflyse dit fly. Du kan ved en forsinkelse på mere end 3 timer kræve kompensation. Dette glemmer mange passagerer, men hos Dansk Rejsehjælp, så sørger vi for at du får din retmæssige erstatning for dit fly, når du ikke kommer frem til tiden. Man måler en forsinkelse ved at sammenligne det oprindelige ankomsttidspunkt med det faktiske ankomsttidspunkt. Derfor er en aflysning også en slags forsinkelse, da denne ofte medfører en forsinket ankomst ift. dit oprindelige ankomsttidspunkt. Du kan læse mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit Lufthansa fly længere nede i denne artikel.

Lufthansa forsinkelser af dit fly

Du har mulighed for at få din flybillet refunderet, hvis dit fly er 5 timer forsinket. I dette scenarie kan du også vælge at få en returflyvning. Dog udløser kortere forsinkelser også en berettigelse for dine Lufthansa fly.

Ved forsinkelser har det nemlig en stor betydning, om du ankommer senere til din endedestination ift. din oprindelige afgang. Forsinkelser på mere end 3 timer til din destination betyder, at Lufthansa skal betale kompensation. Beløbet som du kan søge erstatning for stiger alt efter, hvor langt du skal flyve, samt for længe du har været forsinket ift. planlagt afgang. Du kan se de forskellige trin her:

  • Rejser på under 1.500 km eller mindre giver en berettigelse på €250 / 1.860 kr.
  • Rejser mellem 1.500 km – 3.500 km giver en berettigelse på €400 / 3.000 kr.
  • Rejser der er længere end 3.500 km og uden for EU giver en berettigelse på €600 / 4.500 kr.

Du skal have din kompensation udbetalt kontant, ved bankcheck eller som en bankoverførsel. Alle andre måder at tilbagebetale beløbet på, skal godkendes af dig skriftligt. Da de skal betale for alle Lufthansa flyvninger, så skal Lufthansa betale meget kompensation samlet set. Derfor vil du i mange tilfælde opleve, at flyselskaberne ikke vil udbetale kompensation. Dette undskylder de med dårligt vejr, tekniske problemer, eller det generelle term: “ekstraordinære omstændigheder”. Disse ekstraordinære omstændigheder er dårlige undskyldninger, og flyselskabet skal betale kompensation i de fleste tilfælde. Derfor gør du klogt i at alliere dig med firmaer som Dansk Rejsehjælp, som tager flyselskabet i retten og vinder sagen for dig. Du kan klikke her og tjekke din berettigelse bed vores gratis beregner.

Der er dog tilfælde, hvor du ikke har ret til kompensation. Det er i tilfælde, hvor forsinkelsen skyldes årsager, der er usædvanlige. Dog skal flyselskaberne gøre alt i deres magt for at få flyet afsted til tiden. I nogle tilfælde kan strejke gøre, at flyselskabet ikke skal betale kompensation. En god tommelfingerregel er, at flyselskaberne laver falske afvisninger på omkring 60%-70%.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Skaermbillede-2021-08-04-kl.-10.19.02.png

Lufthansa aflyst fly og ret til kompensation

Når man oplever en aflysning, kan det også betyde, at man mister det beløb, som billetten har kostet. Du har derfor ret til:

  • En refundering af prisen for din flybillet.
  • En ombooking af din billet, så du kan komme med næste ledige afgang.
  • En ombooking af din billet, så du kan komme afsted på et senere tidspunkt.

Du har yderligere mulighed for at få kompensation for et aflyst fly. Ligesom ved forsinkelser, så vil beløbet på kompensationen også hænge sammen med, hvor lang din flyvetur er. Din ret til kompensation kan dog også her frafalde, hvis årsagen til et aflyst fly skyldes arbejdsnedlæggelse, dårligt vejr eller andre usædvanlige begivenheder. Dog skal du altid have tjekket dette, da flyselskaber ofte dækker over den rigtige årsag, såsom tekniske problemer. Du skal derfor altid have dokumentation på årsagen, så du kan sikre at årsagen ikke er et teknisk problem. Flyselskaber skal dog ikke betale kompensationen for et aflyst fly, hvis du er blevet informeret om aflysningen 2 uger før afgangen, og hvis du allerede er blevet ombooket.

Hvis du ombookes til næste ledige afgang, så skal Lufthansa betale for en hotelovernatning samt transport, hvis dette er nødvendigt. Husk, at den nye flybillet skal passe så meget som muligt til den oprindelige afgang. Du bør altid søge erstatning hos flyselskabet.

Fælles for en Lufthansa flyforsinkelse, flyaflysning eller nægtet boarding

Grundlæggende kan du have ret til erstatning, hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at du må booke nye billetter. Det samme gælder også, hvis du ikke når hotelovernatninger eller lignende, som du har booket. I disse tilfælde er det Lufthansa, som skal dække dine udgifter.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Skaermbillede-2021-08-04-kl.-10.19.02.png

Lufthansas oprindelse

Lufthansa er et tysk flyselskab (og dermed et Europæisk flyselskab) med rødder tilbage til 1926. I dag er det Tysklands nationale flyselskab, og det indtager andenpladsen, når det kommer til det største flyselskab i Europa. De er medlem af Star Alliance, og kan findes i lufthavnen i næsten alle lande i EU. Generelt kan man finde dem i de lufthavne, hvor du kan tage et fly med Lufthansa.

Lufthansa opererer i hele verden, og tilbyder ruter til kontinenter som Europa, Asien, Nordamerika og Sydamerika.

Virksomhedsinformation for Lufthansa

Som kunde hos Lufthansa er det muligt at rejse til Indien, Thailand, Sri Lanka, Indonesien, Canada, USA, Colombia, Cuba, og Fransk Guyana, de kanariske øer mange andre destinationer.

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.