Rettigheder: Nægtet boarding

Læsetid 4 minutter – Sidst opdateret: 26.10.2023

Er dit fly blevet overbooket, og er du derfor blevet nægtet ombord stigning, så fortvivl ikke. Som flypassager der er blevet nægtet ombord stigning, har du rettighed til kompensation. EU Forordning EC/261/2004 sørger for, at du har mulighed for både kompensation, forplejning og et erstatningsfly til din rejse. I denne artikel har vi samlet en oversigt over reglerne for, hvordan du bør forholde dig, samt hvad du er berettiget til, hvis du er blevet nægtet ombord stigning på et fly, som du ellers havde billet til.

Nægtet ombord stigning

Flyselskaberne er forpligtet til, at spørge om nogle ønsker at opgive deres sæde, før de kan nægte dig ombord stigning. Har du været så uheldig at ufrivilligt blive nægtet ombord stigning, på det fly du havde købt billet til, har du først og fremmest ret til at søge kompensation. Hvor meget du er berettiget til ved nægtet ombord stigning afhænger af distancen mellem afrejse og ankomst destination. Dette betyder også, at din kompensationsret vil være den samme, uanset om du har købt en billig ungdomsbillet, eller om du har købt en mere omkostningskrævende rejse på første klasse. Foruden din ret til at søge kompensation vil du også have ret:
• Tilbagebetaling af flybilletten (eller den del af din billet som ikke er blevet anvendt + retur fly til den lufthavn du oprindeligt er rejst fra)
• En ny flyvning til planlagte destination
• Eller en helt ny rejse til respektive destination, men på et andet tidspunkt

For flypassagerer, der er blevet nægtet ombord stigning, vil kompensationen være på enten €250, €400 eller €600, dette er som tidligere omtalt vurderet ud fra, hvor lang en rejse du skulle have været ude på. Du kan udregne, hvor meget kompensation du er berettiget til igennem vores startside (www.danskrejsehjaelp.dk).

Det er desuden af relevans, om din rejse var i eller uden for EU, da rejser ude fra det Europæiske luftrum ikke er omfattet af disse regler. Har en del af din rejse været i EU kan du dog være kompensationsberettiget. Det forholder sig sådan, at hvis din rejse havde afgang uden fra EU, men med ankomst indenfor EU skal det operative flyselskab være Europæisk før EU Forordning EC/261/2004 er gældende.

Opgav du frivilligt dit flysæde?

Som sagt er det flyselskabets pligt, at spørge blandt passagerne om nogle ønsker at opgive deres flysæde, sådan at de undgår at skulle nægte ombord stigning til en eller flere passagerer. Vælger du frivilligt at opgive dit sæde, og samtidig modtager enten rejse kuponer eller kontanter som kompensation, vil du ikke være kompensationsberettiget. Du bør her desuden være opmærksom på, at det er uafhængig af hvor meget værdi, du har modtaget for. Opgiver du dit flysæde, er det ikke unormalt at flyselskabet i stedet tilbyder en opgradering på den næste flyvning til din destination.

Ved nægtet ombord stigning eller hvis du frivilligt trækker dig fra flyvningen, vil du desuden være berettiget til at modtage forplejning i form af nødvendig pleje, altså, måltider, drikkevarer, gratis opkald, og mulighed for at sende e-mails. Vurderes det desuden som værende en nødvendighed vil du desuden være berettiget til overnatning på hotel, samt den tranport, der skulle være behov for, for at komme til og fra lufthavnen.

Bliver du på din nye flyvning nedgraderet i forhold til den rejse, du blev nægtet ombord stigning på, vil du ydermere være berettiget til at blive kompenseret med 30, 50 eller 75%, af den pris som din billet har kostet. Dette vil igen være en vurderingssag, hvor man kigger på hvor lang en rejse, du skal/skulle ud på.

Hvorfor bliver man nægtet ombord stigning?

Det er helt normalt at flyselskaber overbooker fly. Dette sørger for at flyene letter fyldte, også selv om at nogle passagerer ikke når at komme med det fly, de har købt billet til. Du har måske prøvet at få dit sædenummer ændret ved boarding, dette kan skyldes, at dit oprindelige sæde var overbooket, og du kunne have risikeret at blive nægtet ombord stigning.

Slip for besværet og lad Dansk Rejsehjælp opkræve din kompensation for dig
Hos Dansk Rejsehjælp tager vi os af din kompensationsinddrivelse, om end du er blevet nægtet ombord stigning, dit fly blev aflyst, eller blot forsinket. Vi er passioneret omkring servicering af vores kunder, og hjælper med at få inddrevet alt, der skulle være at hente, også tilbagebetaling af alle ekstra udgifter, som skulle opstå på baggrund af nægtet ombord stigning, aflyst fly eller forsinket fly. Kort sagt klarer vi din sag fra start til slut, så du kan læne dig tilbage og vente på, at sagen bliver håndteret.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

four × five =

Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.