Retten til kompensation – Hvor lang tid gælder denne?

Er du sat ind i, hvilke regler der gælder, når det kommer til kompensation? Og hvor lang tid har man i det hele taget ret til kompensation? Du kan få mere information omkring dine rettigheder herunder.

Krav på kompensation ved forsinkede eller aflyste fly

Når der snakkes om kompensation, så er det både aktuelt ved flyforsinkelse og aflysning. Her er en kompensation ofte en ekstra økonomisk bonus, man kan få, som følge af den ulejlighed, som forsinkelsen eller aflysningen har givet.

Men hvornår kan man få kompensation? Lad os se nærmere på forskellen mellem kompensation ved forsinkelser og aflysninger.

Størrelsen på kompensationskrav

Kompensation ved et forsinket fly

Der er mere eller mindre 3 faktorer, som påvirker din ret til kompensation, når et fly er forsinket. Det er: 1. Det antal timer du ankommer senere til din destination. 2. Hvor mange km der skal nedlægges på din flyvetur. 3. Hvad er årsagen til din forsinkelse.

Der kan blive tale om ret til kompensation, hvis du ankommer 3 timer senere til din destination. Derudover så inddeler man raterne for dit kompensationsbeløb ud fra følgende:

  • 1.500 km eller mindre (250 EUR)
  • Mellem 1.500 km – 3.500 km (400 EUR)
  • Over 3.500 km og uden for EU (600 EUR)

Kompensationen kan altså stige i takt med, at din flyveturs længde også stiger.

Når beløbet skal udbetales, har du ret til at få dem kontant, via en bankoverførsel eller som check. Hvis flyselskabet ønsker at udbetale det på anden måde, skal de have din godkendelse skriftligt først.

Det forholder sig dog sådan, at din kompensation kan bortfalde, hvis forsinkelsen skyldes omstændigheder som uvejr, arbejdsnedlæggelse m.m. Derudover har flyselskabet ret til at mindske din kompensation med 50 %, hvis din rejse er uden for EU. Dette er i tilfælde, hvor du ankommer 3-4 timer senere til din destination.

Ved en aflysning kan det være aktuelt med en hotelovernatning. Her har du krav på, at dit flyselskab skal betale for overnatning og den tilhørende transport til hotellet.

Kompensation ved et aflyst fly

Når et fly er aflyst, har man naturligvis krav på at kunne få billetten refunderet eller ombooket. Der er dog tilfælde, hvor du har yderligere krav på kompensation. Det er i tilfælde, hvor flyselskabet aflyser et fly, når der er under 2 uger til afgang. Du har også krav på kompensation, hvis ikke du er blevet ombooket, og ombookingen samtidig overholder en række tidskrav. Derudover kan du også få kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes omstændigheder som uvejr, arbejdsnedlæggelse eller andet usædvanligt.

Kompensationen du har ret til er også forbundet med længden på din flyrute. Man inddeler beløbene på denne måde:

  • Flyruter på 1.500 km eller mindre (250 EUR)
  • Flyruter mellem 1.500 km – 3.500 km (400 EUR)
  • Flyruter over 3.500 km og uden for EU (600 EUR)

Der er igen tilfælde, hvor det er tilladt, at flyselskabet kan halvere ens kompensation.

Hvis din aflysning betyder, at du må booke en hotelovernatning, så er det også hotellet, der skal betale dine udgifter. Det gælder også ift. transporten til og fra hotellet.

Tjekliste når uheldet er ude

Hvis du står midt i en længere forsinkelse eller aflysning, så er der flere gode ting, man kan huske på. Det kan nemlig gøre dine chancer større, når du skal ansøge om kompensation.

  1. Tag kontakt til dit flyselskab eller rejsebureau og indsend din klage hertil.
  2. På nogle hjemmesider skal du udfylde en klageformular. Sørg for at du kan dokumentere, at du har indsendt klagen. Dette kan du både gøre ved at tage et screenshot, før du indsender den. I mange tilfælde får man også en kvittering på, at man har udfyldt formularen. Gem også gerne denne, hvis du ikke hører fra flyselskabet, eller de ikke kan finde din klage.
  3. Hold styr på alle dine dokumenter, billetter og kvitteringer, som du har i forbindelse med rejsen. Hvis du har måtte booke en overnatning, så gem både kvitteringer fra taxaen samt hotellet.
  4. Det kan være en idé at kontakte dit forsikringsselskab. I nogle tilfælde kan det være muligt at få dækket nogle af ens udgifter.
  5. Sørg for at kræve kompensationen fra flyselskabet.

Derfor har du ret til kompensation i 3 år

Når du skal gennem en klageproces, så har du hele 3 år til at køre din klage. Det er nemlig først herefter, at retten til kompensation frafalder. Det kan dog anbefales, at man får ansøgt om kompensation relativt hurtigt, så man også kan få de penge, man kan være berettiget til.

Se læs mere om dine rettigheder med andre flyselskaber: Rettigheder ved bagage og Kompensation af ekstraudgifter

Opret din sag og få eksperthjælp til at inddrive din kompensation: Dansk Rejsehjælp


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.