FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Læsetid 4 minutter – Sidst opdateret: 30.08.2019

Mit fly var forsinket. Kan jeg få kompensation?

Hvis du nåede din endelige destination med en forsinkelse på mere end 3 timer, har du ret til at få kompensation fra €250 til €600(1.860 kr. – 4500 kr.) . Disse beløber er faste beløber, som er bestemt af EU. Det som afgør, hvor meget du får i kompensation er afstanden på din rejse, og den totale forsinkelse til din endelige destination. Det er dette, som danner grundlaget til finansiel kompensation.

Dog er der også andre faktorer, som afgør om luftfartsselskabet vil udbetale dig kompensation.

Forsinkelsen bør ikke være forårsaget af ekstraordinære omstændigheder. Det kan en eller flere af følgende årsager:

– ugunstige vejrforhold
– Eksterne strejker. Altså strejker, hvor luftfartsselskabet ikke kan stilles ansvarlig.
– Sikkerhedsmæssige nødvendigheder eksempelvis en terrorhandling

Var du ikke over 3 timer forsinket? Så har du efter 2 timer ret til anden support fra luftfartsselskabet. Disse inkluderer:

– gratis telefonopkald
– gratis forfriskninger
– gratis måltider
– gratis indkvartering
– gratis overførsel til indkvartering

Hvordan kan Dansk Rejsehjælp hjælpe mig?

Dansk Rejsehjælp vil stå for inddrivelsen af din kompensation. Vi har et hold af advokater til vores rådighed, som alle er specialiseret i retten til kompensation ved forsinkede fly.

Vi tager den juridiske kamp med luftfartsselskabet, hvorefter vi vil overføre din retmæssige kompensation til din konto.

Vores salær for, at yde denne service resulterer i, at vores kunder modtager omkring 70% af det vi inddriver til dem. Vi har ingen skjulte gebyrer, som mange andre udbydere af denne service. Uanset, som vi skal sende din sag for retten, eller andre juridiske tiltag skulle være nødvendige. Vi bærer alle omkostninger og risici forbundet med din sag. Vi bliver udelukkende betalt for vores arbejde, hvis du får penge.

– Danmarks billigste behandling og prisgaranti
– Adgang til dygtige advokater og specialister
– Forberedelse til retten
– Domstolsprocedure
– Risikofri behandling
– Direkte afgang til medarbejdere, som kan hjælpe med at forstå dit krav.
– Du er altid opmærksom på din ansøgningsstatus via din personlige profil og vores meddelelser.

Hvad koster Dansk Rejsehjælps service?

Dansk Rejsehjælps salær er en fast pris, som gør, at vores kunder beholder 70% af deres kompensation eller GRATIS!

Vi tilbyder en tilfredshedsgaranti efter det princip som hedder: “No win, No pay”. Det vil sige, hvis du ikke får penge, så får vi ikke vores salær.

I tvivl om du får den billigste og bedste behandling? Så vil vi gerne berolige dig, og forsikre dig om, at vi tilbyder en prisgaranti. Det betyder, at hvis du finder et billigere salær end vores. Så matcher vi deres salær. På den måde er du sikret, den bedste behandling ved at bruge os, samt det laveste salær.

Du betaler ikke for vores advokater. (Det gør du hos mange andre firmaer)

Vi betaler alle omkostninger forbundet med behandlingen af din sag. Dette inkluderer retsgebyr, advokatbistand og andre omkostninger som skulle opstå. Det koster dig med andre ord intet medmindre, vi vinder sagen for dig.

Vi var en gruppe, som rejste sammen. Hvad gør vi?

Hvis i var en gruppe rejsende, der alle rejste under samme booking. Så anbefaler vi, at i opretter en samlet sag på vores hjemmeside. På den måde behandles jeres krav samlet. Vi ser ofte, at luftfartsselskabet ikke udbetaler kompensation samtidig selvom i rejste sammen.

Kompensation binder sig altid til den rejsende. Derfor kan man ikke søge for andre personer, uden at inkludere dem i dit krav.

Firmarejse eller en rejse som var betalt af en anden – Hvem får pengene?

Det er altid den rejsende, som har ret til kompensation. Derfor er det underordnet om din rejse er købt og betalt af en tredje part. Det kan f.eks. være dit arbejde, kæreste eller familiemedlem. Kompensation er erstatning for din spildte tid.

Så hvis du har rejst med på en flyrejse, hvor du ikke har betalt for din billet. Så er kravet på kompensation fortsat dit, og de penge som kompenseres er dine.

Hvor mange gange kan man få kompensation?

Man kan udelukkende få kompensation én gang. Derfor er det ikke tilladt at oprette sagen flere steder samtidig. Såfremt du har søgt kompensation hos en anden udbyder før Dansk Rejsehjælp, og dette ikke oplyses rettidigt. Så har Dansk Rejsehjælp fortsat ret til vores salær såfremt kompensationen udbetales af luftfartsselskabet.

Vi har allerede indgivet et krav til luftfartsselskabet, og de afviste. Kan Dansk Rejsehjælp hjælpe?

Det er ikke unormalt, at luftfartsselskaberne afviser dit krav kompensation. Det gør de faktisk i omkring 2/3 af alle sager de modtager. De gemmer sig ofte bag ”ekstraordinære omstændigheder” uden belæg for dette.

Det er vores erfaring, at kunder der benytter os til at inddrives deres kompensation maksimerer chancerne for at få erstatning for deres rejse. I særdeleshed hvis vi vurderer, at der er grundlag for retslige tiltag.

Så hvis du har skrevet til luftfartsselskabet og de ikke svarer, eller de afviser at betale dig kompensation. Så kan du med tryghed sende din sag til os, hvorefter vi forbereder os på en retssag for at sikre en vellykket løsning af sagen.

Skal jeg være Dansk statsborger eller bo i EU for at være berettiget til kompensationen?

Nej. Du kan kræve din kompensation så længe du har rejst i det Europæiske luftrum, og EU Forordningen gør sig gældende.

Hvor lang tid tager det at få erstatning?

Krav om kompensation kan være en langsommelig proces. Vores rolle består derfor i, at forsøge at forkorte denne proces samtidig med at øge muligheden for at kunden får udbetalt sin kompensation markant.

Vi forsøger at inddrive din kompensation så hurtigt som muligt. Nogle flyselskaber reagerer dog langsomt på disse kompensations krav. Derfor vil behandlingstiden efter du har oprettet din sag på Dansk Rejsehjælp være følgende:

1-3 måneder: Indenfor denne tidsramme til luftfartsselskabet have nået en endelig vurdering af sagen. Denne vurdering kan udmunde sig i to scenarier.

Scenarie 1: Luftfartselskabet accepterer dit krav til kompensation. De vil herefter overføre kompensationen til vores konto. Så snart vi har modtaget denne vil vi igangsætte en overførelse af kompensation til jeres konto. Beløbet i modtager vil være fratrukket vores salær.

Scenarie 2: Luftfartselskabet afviser dit krav til kompensation. Herefter vil vi igangsætte næste del af vores behandling. Vores dygtige medarbejdere vil gennemgå afvisningen, og vil sammen med vores juridiske eksperter finde den bedste behandlingsstrategi for din sag.

1-4 måneder: Efter afvisningen af din kompensation tager det typisk 2-4 uger, før vi har en behandlingsstrategi for din sag. Igen er der her to scenarier for din sag.

Scenarie 1: Vi ved nu om luftfartselskabets afvisning var retvisende ift. hvilke omstændigheder, som omlagde din rejse. Såfremt vi kan se, at det var ”ekstraordinære omstændigheder” som gjorde din rejse ikke blev udført planmæssigt. Så må vi desværre erkende, at din sag ikke er berettige til kompensation. Vi lukker derfor sagen hos os.

Ekstraordinære omstændigheder kan fjerne berettigelsen for kompensation, du kan læse om dem her: (LINK)

Scenarie 2: Vi er ikke enige med luftfartsselskabet i deres afvisning, og vi ser ikke nogle ekstraordinære omstændigheder have fundet sted. Vi vil altså fortsætte behandlingen, og tage de nødvendige skridt for at sikre du får din retmæssige kompensation i overensstemmelse med dine passageragtigheder.

6-24 måneder:
I denne del af behandlingen fører vi sagen retsligt ved domstolen, eller igennem de nationale håndhævelsesorganer, hvis rolle er at kontrollere, at luftfartselskaber behandler alle passagerer i overensstemmelse med deres rettigheder.

Her er der ikke meget vi kan gøre for at skynde på processen. Offentlige instanser har faste behandlingstider og de behandles kronologisk i forhold til andre tilsendte sager.

Igen har denne del af behandlingen to mulige scenarier:

Scenarie 1: Den tredjepart, som har bistået os i denne proces dømmer, at luftfartselskabet skal betale din retmæssige kompensation. Det betyder, at du vil modtage kompensation for din rejse, som ikke ankom planmæssigt. Vi har gjort vores arbejde succesfuldt, og vi modtager kompensationen på vores konto indenfor 1-4 uger. Herefter fraregner vi vores salær, og overfører derefter de restende 70% til dig.

Scenarie 2: Den tredjepart, som har bistået os i denne proces dømmer, at luftfartselskabet ikke skal betale kompensation for din rejse. Denne dom er nået ud fra en længere dybdegående behandling. I disse tilfælde har luftfartselskabet kunne bevise, at de faktorer, der berørte denne afgang var forsaget af ekstraordinære omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle rimelige tiltag var blevet iværksat.

Vi underetter herefter kunden om, at sagen ikke er blevet accepteret.

Vi tilbyder altid en risikofri behandling, hvilket betyder, at hvis vi ikke vinder din sag så får vi ikke vores salær.

*alle tidsestimater er vejledende, og i nogle tilfælde kan din behandling afvige for ovenstående.

Hvad hvis mit forsinkede flyrejse skete for flere år siden?

Var din flyvning forsinket eller aflyst, eller du blev nægtet ombordstigning? Så har du som rejsende i det Europæiske luftrum ret til kompensation. Dog findes der en forældelsesfrist på hvornår disse sager skal søges.

Skete din rejse indenfor de sidste 2-6 år (afhængig af den opererende flyrejse og din rute), har du ret til erstatning og kan indsende en ansøgning til Dansk Rejsehjælp.

I Danmark er forældesfristen 3 år.

Hvad skal jeg give af informationer for at søge om kompensation?

For at kunne igangsætte dit krav skal vi bruge visse oplysninger om flyrejse. Disse inkluderer:

– Flynummer og dato på den rejsen, som ikke afgik planmæssigt.
– Bookingreference eller billetnummer.
– Signeret samtykke. Dette gør vi via en elektronisk fuldmagt.

Alle de informationer, som vi skal bruge for at igangsætte dit krav står i de fleste tilfælde på din billet. Din billet kan enten være den bookingbekræftelse, som du fik ved køb af din rejse. Ellers kan disse informationer også fremgå på dit boardingpas.

Hvordan får jeg min kompensation udbetalt?

I langt de fleste tilfælde vil luftfartselskabet overføre kompensationen direkte til Dansk Rejsehjælps konto. Hvorefter vi fraregner vores salær, og overfører 70% kompensationen direkte til kundens konto.

Refundering af udgifter pga. mit fly ikke afgik planmæssigt.

Har du haft udgifter pga. dit fly blev forsinket, aflyst eller du blev nægtet ombordstigning. Så kan vi hjælpe dig med at inddrive disse sammen med dit kompensationskrav.

Det kan eksempelvis være følgende udgifter:

– Mad og drikke
– Transport til og fra hotel
– Hotel

Det kræves, at man kan fremvise dokumentation for disse udgifter. Derfor skal man altid huske og gemme sine kvitteringer.


Jacob - Ansat hos Dansk Rejsehjælp

Mit navn er Jacob, og jeg har skrevet denne artikel. Jeg arbejder hos Dansk Rejsehjælp. Vi har hjulpet næsten 40.000 mennesker med at få kompensation og refusion for deres forsinkede eller aflyste flyrejser. Har du nogle spørgsmål ift. din egen rejse, så kontakt mig endeligt på nedenstående informationer. E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk Telefonnummer: 6913 6906 Om Jacobs karriere med flykompensation: Jeg har arbejdet med flykompensation siden 2016, og har mange tusinde inddrivelser under bæltet. Jeg er stolt af at arbejde for Dansk Rejsehjælp, da vi møder vores kunder i øjenhøjde. Dette har resulteret i at vi har den bedste Trustpilot, med mere end 1.200 anmeldelser. Jacobs er autorisret til at drive inkassovirksomhed: Jacob har en inkassobevilling, som gør at han må inddrive alle tilgodehavender. Dette inkluderer både kompensation og refusion.