Indholdsfortegnelse
Det er efterhånden ingen nyhed, at flyselskabet Norwegian var under et enormt økonomisk pres, og selskabet befandt sig derfor pt. midt i en rekonstruktionsproces. Rekonstruktionen blev anlagt ved den norske og irske domstol, og det er derfor i Norge og Irland, at selskabets fremtid blev afgjort. Norwegian undgik konkurs, men flere passagerer, som havde købt billetter hos Norwegian har mistet de penge som de havde tilgode i kompensation eller flybilletter. Norwegian kom nemlig ud på den anden side af rekonstruktionen, hvor de kunne nedskrive 95% af gælden til deres kunder. Derfor vil dit tilgodehavde hos Norwegian Air Shuttle ikke længere have den samme værdi som da du lavede din booking. Denne rekonstruktion blev accepteret den 9. april 2021. Det er dog stadig muligt at booke en flyrejse hos Norwegian, og derfor har du naturligvis stadig nogle rettigheder for fremtidig refusion og erstatning efter denne dato. Har du derfor et aflyst eller forsinket fly efter denne dato, så undgå at miste dine flypenge. Kontakt os hos Dansk Rejsehjælp, og blive klogere på dine rettigheder.
Hvad betyder rekonstruktionen Norwegian 2021?
Når en virksomhed kommer i økonomiske problemer, og der er en reel chance for at selskabet kan gå konkurs indledes en rekonstruktionsproces. Der udvælges en kurator, som vil tage den endelige konklusion for at varetage alles interesser. Formålet med denne proces er, at selskabet skal komme med en plan for, hvordan de kan vende de økonomiske problemer og blive en sund virksomhed igen, og dermed undgå en konkurs. Dette er godt for de mange investorer i flyselskabet, som nu ikke mister sin investering. Hvis du har aktier i Norwegian, så vil kun fremtiden vise, om kursen nogensinde vil vende tilbage hvor den var engang. Indtilvidere er aktien stadig lav for Norwegian på trods af den nye kapital og godkendelsen af denne rekonstruktion. Disse estimater vil vi lade være op til dig som interesseret eller analytiker.
Denne rekonstruktion var grunden til, at Norwegian ikke har udbetalt kompensation eller refundering til kunder de sidste mange måneder. Dog har du ret på erstatning for dine forsinkede og aflyste flyrejser siden den 9. april 2021 da de har fortsat driften. Dette er grundet EU Forordning 261/04, som dikterer, at alle flyselskaber skal betale denne erstatning. Har du oplevet en forsinket eller aflyst flyrejse, så kan du kontakte os via knappen nedenfor.
Hvad betyder dette for din erstatning og refundering?
Det blev godkendt, at Norwegian skal tilbyde kunder op til 5% af deres retmæssige tilgodehavender, enten erstatning eller refundering. Det er dog ikke til at sige, hvornår eller om kunderne rent faktisk vil modtage disse penge på nuværende tidspunkt. Når flyselskabet har ytret en accept af dit tilgodehavende, så går der ofte længe denne udbetaling faktisk sker. Ultimativt betyder dette dog på nuværende tidspunkt, at man maksimalt kan forvente at modtage 5% af det beløb, som i originalt var berettiget til.
Efter denne rekonstruktion kan du igen få erstatning for dine forsinkede og aflyste fly. Dette kan du når du er forsinket mere end 3 timer og flyver fra eller til fra Europa. Flyver du fra USA eller udenfor Europa, så skal du have fløjet med selskaber, som er europæiske. Dette kan f.eks. være SAS, Norwegian eller Ryanair. Norwegian har haft mange flere flyvemaskiner i luften siden efteråret. Der kan både laves bestillinger af nye rejser til USA, EU og Asien.
Hvad nu? Hvad betyder en Norwegian konkurs
Norwegians rekonstruktion er nu endeligt gældende, og alt dokumentation er blevet fremsendt fra de relevante domstole, som i dette tilfælde er den irske og norske domstol. Da domstolene valgte at acceptere dette forslag, er der desværre intet andet at gøre ift. dit tilgodehavende der ligger før 9. april 2021. Efter denne accept, har vi desværre ingen lovmæssig berettigelse til at gå efter mere. Derfor må vi kigge fremadrettet og følge driften, aktien, ruteplanen og de de tal, som Norwegian i fremtiden præsentere. Vi ser helst, at du ikke skal vælge at acceptere, at der intet er at gøre, og derfor vil vi anbefale dig at kigge om du har brugt et rejseselskab, da du bookede din rejse. I nogle tilfælde kan Norwegian nemlig have overført pengene til rejseselskabet inden de lavede deres rekonstruktion.
I kan selv læse yderligere om Norwegians situation og andre nyheder indenfor luftfart via vores Blog (virker linket ikke, så indsæt blog.danskrejsehjaelp.dk i din browser).
Har du brug for hjælp med dit aflyste fly?
Hos Dansk Rejsehjælp holder vi os konstant opdateret om Norwegians situation, og er dermed altid informeret omkring den seneste udvikling i processen. Har du en Norwegian sag og føler du har brug for hjælp med at finde hoved og hale i det hele, så opret sagen hos os, så tager vi alle kampene og problemerne for dig! Det er på nuværende tidspunkt en satsning, ikke at foretage sig noget, og med os ved din side, kan det forventes, at du får dine rettigheder opretholdt. På denne måde behøver du ikke selv konstant holde dig opdateret, og tage stilling til, hvad du skal gøre for bedst muligt at modtage dit krav.
Vi har adgang til de seneste opdateringer i luftfartsbranchen, og vi holder ikke tilbage med vores oplysninger. Vi er hos Dansk Rejsehjælp eksperter i rettigheder indenfor luftfart. Du kan derfor holde dig up-to-date på de seneste nyheder, og kan derfor tilbyde de seneste oplysninger i branchen.
Kontakt Dansk Rejsehjælp
Foruden Norwegian sager hjælper vi også med kompensation og refundering, der vedrører alle andre flyselskaber og rejser. Vi har styr på alle forhold på markedet, så du med sikkerhed ikke går glip af penge for din rejse, hvis den ikke gik efter planen. Vores dygtige ansatte har baggrund i juraen for luftfart og redaktionen på denne blog følger hele tiden den nyeste udvikling. Vi ved derfor altid hvad der skete sidste uge, og hvilke indikationer der er for den næste måned. Dette er noget vi garantere.
Det eneste du skal gøre er blot at oprette dig sag på vores hjemmeside, eller skrive/ringe til os på: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk/ +45 6913 6906. Vi tilbyder altid en gratis analyse af din sag, og igennem denne analyse vil du have et komplet overblik over hvordan vi kan hjælpe dig. Dette gælder alle flyselskaber om det så er Norwegian, SAS, Ryanair eller et helt fjerde.