Indholdsfortegnelse
- 1 Dine passagerrettigheder ved forsinkelser i Kastrup lufthavn
- 2 Dækker EF 261/2004 dit fly?
- 3 Flyselskabets rettigheder: ekstraordinære omstændigheder
- 4 Hvordan ved jeg om min Kastrup lufthavn forsinkelse eller aflysning er berettiget til kompensation?
- 5 Forsinket flyvning – hvor meget kompensation har jeg ret til?
- 6 Aflyst flyvning – hvor meget kompensation har jeg ret til?
- 7 Krav om erstatning ved aflysning eller forsinkelse af afgange i Københavns lufthavn
- 8 Hvordan søger jeg kompensation: Kastrup lufthavn
- 9 Søg kompensation: Gør det selv eller få hjælp
- 10 Parkeringsmuligheder i CPH Airport
- 11 Hvad er priserne for at parkere i Kastrup lufthavn?
- 12 Minimum forbindelsestid i Københavns lufthavn
- 13 Fun facts om Kastrup Lufthavn
- 14 Hvem er Dansk Rejsehjælp?
Bekymrer du dig om forsinkelser og aflysninger i Københavns lufthavn? Vi hos Dansk Rejsehjælp bestræber os på at hjælpe dig med at få din retmæssige kompensation for aflysninger, forsinkelser eller nægtet adgang i Kastrup lufthavn. Hvis du er usikker på dine passagerrettigheder, kan du læse mere i dette blogindlæg, hvor vi desuden kommer ind på EU-forordningen 261/2004 og hvordan du kan opnå din ønskede erstatning, hvis din afrejse er blevet aflyst eller forsinket.
Som passager har du muligvis ret til helt op til 600€ per person, hvis dit flyselskab var ansvarligt for forsinkelsen. Opret din sag her og find ud af, om du har ret til erstatning. Du kan oprette en sag for tidligere forsinkelser eller aflysninger helt tilbage for 3 år siden.
Normalt kan du kræve erstatning inden for 3 år efter afbrydelsen, selvom nogle EU-lande har kortere eller længere forældelsesfrister. Derfor er det en god idé at indgive dit krav så hurtigt som muligt.

Dine passagerrettigheder ved forsinkelser i Kastrup lufthavn
Hvis du oplever lange forsinkelser eller aflysninger i Københavns lufthavn, kan din flyrejse muligvis være berettiget til erstatning. Dette skyldes, at Københavns lufthavn (CPH) befinder sig inden for EU, hvilket betyder, at afgange herfra er beskyttet af EU-forordning 261/2004, også kendt som EF 261. Alle EU-lande er omfattet af EF 261, inklusive afgange fra specielle områder som De Kanariske Øer, Azorerne og Martinique.
Dækker EF 261/2004 dit fly?
EF 261 er en forordning, der holder flyselskaberne ansvarlige økonomisk ved eventuelle aflysninger eller forsinkelser. Dog, hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder, vil flyselskabet som regel ikke være påkrævet at udbetale erstatning. Vi vil komme mere ind på ekstraordinære omstændigheder senere i blogindlægget.
Forordningen pålægger desuden også at flyselskaberne skal tilbyde forplejning for passagererne under ventetiden. Dette inkluderer forplejning, som mad og drikke, og om nødvendigt gratis overnatning, transport og alternative flyvninger
Flyselskabets rettigheder: ekstraordinære omstændigheder

EU-forordning 261/2004 oplyser, at flyselskabet kan fraskrive sig ansvar for kompensation, såfremt dit fly har været ude for ekstraordinære omstændigheder. Dette indebærer, at omstændighederne, som skyldes aflysningen eller forsinkelsen, har været udenfor flyselskabets kontrol.
Ekstraordinære omstændigheder dækker over begivenheder eller situationer, som ikke anses for at være almindelige, forventelige eller under flyselskabets kontrol. Her kan der være tale om:
- Force majeure, såsom vulkanudbrud, jordskælv, voldsomt vejr og oversvømmelser.
- Tekniske problemer.
- Politiske faktorer, såsom strejke fra lufthavnens personale.
- Sikkerhedstrusler, politisk uro eller terrorhandlinger.
Hvordan ved jeg om min Kastrup lufthavn forsinkelse eller aflysning er berettiget til kompensation?
Hvis dit fly er blevet aflyst, forsinket eller du er blevet nægtet boarding, kan du muligvis være berettiget op til 600€ (4500 kr) i erstatning. Der er dog nogle bestemte kriterier, som skal opfyldes, før du kan vide, om der er tale om en eventuel kompensationssag:
- Du skal have afgang i en EU-lufthavn.
- Du skal have ankomst i en EU-lufthavn, og flyet skal være fløjet af EU-flyselskab.
- Dit fly ankommer 3 timer forsinket ift. din oprindelige ankomsttid.
- Du misser dit forbindelsesfly, grundet en kort forsinkelse på en tidligere del af din rejse. Dette skal forårsage en endelig forsinkelse på mere end 3 timer.
- Dit fly blev aflyst under 14 dage forinden planlagt afgang.
- Dit fly er blevet overbooket, og du bliver derfor nægtet boarding.
Forsinket flyvning – hvor meget kompensation har jeg ret til?
Længde af Rejse | Forsinkelse på 3-4 timer | Forsinkelse på 4-6 timer | Forsinkelse på over 6 timer |
Under 1.500 km | €250 | €400 | €400 + Gratis måltider og overnatning |
1.500 – 3.500 km | €400 | €400 | €600 + Gratis måltider og overnatning |
Over 3.500 km | €300 | €600 | €600 + Gratis måltider og overnatning |
Aflyst flyvning – hvor meget kompensation har jeg ret til?
Længde af Rejse | Forsinkelse på 3-4 timer | Forsinkelse på 4-6 timer | Forsinkelse på over 6 timer |
Under 1.500 km | €250 | €400 | €400 + Gratis måltider og overnatning |
1.500 – 3.500 km | €400 | €400 | €600 + Gratis måltider og overnatning |
Over 3.500 km | €300 | €600 | €600 + Gratis måltider og overnatning |
Krav om erstatning ved aflysning eller forsinkelse af afgange i Københavns lufthavn
Når du hører om forsinkelser eller aflysninger i Kastrup lufthavn, tænker du måske på, om du selv skal arrangere en ombooking. Heldigvis er flyselskaber forpligtet til at tilbyde dig en ombooking til din oprindelige destination, som fastlagt af EF 261. Selv hvis du bliver opgraderet, skal du ikke betale ekstra for dit sæde, men hvis du bliver nedgraderet, kan du forvente at få tilbagebetalt omkring 30-75% af den oprindelige billetpris.
Hvis dit fly blev aflyst mindre end 14 dage før afgang eller hvis det blev forsinket med mere end 3 timer, er du muligvis berettiget til erstatning. Det præcise beløb varierer, men du kan potentielt modtage op til 600€ pr. person.
Normalt kan du kræve erstatning inden for 3 år efter afbrydelsen, selvom nogle EU-lande har kortere eller længere forældelsesfrister. Derfor er det en god idé at indgive dit krav så hurtigt som muligt.
Hvordan søger jeg kompensation: Kastrup lufthavn
Det er naturligvis stressende at opleve aflysninger eller længerevarende forsinkelser i lufthavnen. Hvis det sker for dig, er det vigtigt, at du ikke går i panik, men i stedet er velinformeret om dine rettigheder.
Her er nogle tips, du bør huske:
- Sørg for at indsamle bevis for, at flyvningen blev aflyst eller forsinket. Dette inkluderer e-mails eller SMS’er eller andre oplysninger fra flyselskabet, samt fotos af afgangsskærmen og lufthavnen.
- Hvis du skal starte en kompensationssag, er det vigtigt at have dine rejsedokumenter i orden, såsom dit boardingkort, fly bekræftelse og ombookings-information hvis du bliver ombooket.
- Spørg flyselskabet om årsagen til afbrydelsen.
- Bed flyselskabet om at tilbyde gratis mad, drikke & hotel-overnatning hvis nødvendigt.
- Vær meget opmærksom på, hvad flyselskabet tilbyder dig – læs det med småt, og skriv ikke under på noget, der giver afkald på din ret til erstatning.
- Behold alle kvitteringer for uventede udgifter under afbrydelsen for at bevise, at afbrydelsen koster dig penge. Dette kan være: Transportomkostninger, mad & drikke & Hotel-overnatning.
Gem alle kvitteringer fra din flyrejse, så du kan dokumentere uforudsete udgifter i forbindelse med aflysningen og påvise økonomiske omkostninger som følge af denne situation. Dette kan omfatte transportomkostninger, mad, drikkevarer og hotelophold.
Når du har samlet al den nødvendige information, kvitteringer og dokumentation for din aflysning eller flyforsinkelse, skal du sende det hele via e-mail til flyselskabets klageafdeling. Derefter skal du vente på flyselskabets svar om, hvorvidt de accepterer din klage. Det er ofte set, at flyselskaber nægter ansvar for forsinkelser eller aflysninger med henvisning til vejret (ekstraordinære omstændigheder) som undskyldning for at afvise kravet om kompensation.
I visse tilfælde er passagerer nødsaget til at søge juridisk assistance. Dette kan gøres ved at kontakte en advokat eller en statsautoriseret inkassovirksomhed, der har ekspertise inden for passagerrettigheder.

Søg kompensation: Gør det selv eller få hjælp
Advokat: Du kan dog søge juridisk hjælp hos en advokat, men der er betydelige omkostninger forbundet med processen, og nogle gange kan sager tage op til 2 år, før der foreligger en endelig afgørelse. Der er heller ingen garanti for, at din advokat har den rette ekspertise inden for denne branche.
Gør det selv: Selv at søge om kompensation kan virke nemt – man skal jo blot sende et klagebrev, ikke sandt? Det er dog ikke altid tilfældet. Som tidligere nævnt, hvis flyselskabet nægter at påtage sig ansvaret for forsinkelsen eller aflysningen på grund af ekstraordinære omstændigheder, er næste skridt at føre sagen i retten. Dette kan ofte være en frustrerende og kompleks proces, hvilket betyder, at sandsynligheden for at vinde og modtage sin retmæssige kompensation ofte er lav. Dette skyldes, at de fleste ikke har den nødvendige juridiske erfaring inden for denne branche.
Statsautoriseret Inkassovirksomhed: Hos Dansk Rejsehjælp behandler vi din sag med stor ekspertise inden for branchen og inddrivning af din kompensation. Hos Dansk Rejsehjælp mener vi, at styrkeforholdet mellem rejsende og de store, ressourcestærke flyselskaber ikke er retfærdigt. Derfor har vi en “No Win – No Fee” politik, hvilket betyder, at det ikke koster dig noget, hvis vi ikke vinder. Vi tager kun 30% i salær, hvis vi vinder din sag, hvilket er blandt de mest konkurrencedygtige priser i branchen.
Parkeringsmuligheder i CPH Airport
At tage det offentlige transportmiddel ind til lufthavnen kan ofte være irriterende på grund af rejsestressen. Tanken om at have sin store kuffert med i enten metro eller S-tog kan virke udmattende bare ved tanken, og bussen er heller ikke optimal, især hvis man rejser i myldretiden.
Derfor kan man vælge at tage bilen ind til lufthavnen for at undgå betydelige forsinkelser, som kan opstå med offentlig transport. Kastrup Lufthavn tilbyder sikre parkeringsmuligheder, mens du er ude at rejse. De har forskellige parkeringshuse med forskellige afstande til lufthavnen, hvor det parkeringshus, der ligger længst væk, er kun 8-15 minutters gang fra den nærmeste terminal.
Hvad er priserne for at parkere i Kastrup lufthavn?
Priserne afhænger af, hvor tæt på lufthavnen parkeringshuset er. Jo tættere parkeringshuset er på lufthavnen, jo højere er prisen. De forskellige pakkeløsninger spænder fra 499 DKK til 1700 DKK per uge.
Hvis du skal aflevere en ven, kæreste eller familiemedlem, har lufthavnen et “Kiss & Fly”-område, hvor man kører ind på en bane, der minder lidt om en bilkø, og her kan man hurtigt aflevere sine passagerer.
Hvis du derimod ønsker at tage en lidt længere afsked, kan du bruge lufthavnens korttidsparkeringspladser. Her kan du parkere i op til 2 timer lige overfor terminal 2 i P4 (Parkeringshus 4) i stueetagen. Her koster det 50 DKK i timen.
Minimum forbindelsestid i Københavns lufthavn

De officielle retningslinjer for Københavns Lufthavn (CPH) anbefaler en minimumsforbindelsestid på 40 minutter, når du skal skifte til indenrigsflyvninger og internationale flyvninger inden for Schengen-zonen. Men det er bedst at give dig lidt ekstra tid for at sikre, at du kan finde rundt i lufthavnen uden stress og have en buffer i tilfælde af flyforsinkelser. For at være på den sikre side, skal du sigte efter mindst 60 til 90 minutter mellem flyvningerne. Læg lidt ekstra tid, især hvis du kommer fra uden for Schengen-zonen (herunder fra USA).
Fun facts om Kastrup Lufthavn
- I 2022 kunne Kastrup lufthavn fortælle, at der var 22,1 mio. passagerer som rejste ind og ud af landet.
- Kastrup lufthavn har hver dag over 505 takeoffs
- D. 24 juli var den travleste dag i 2022 med over 89.000 rejsende.
- London er den destination som danskerne fløj mest til.
- Kastrup huser mere end 60 forskellige flyselskaber herunder: Ryanair, Scandinavian Airlines (SAS), Qatar Airways, Singapore Airlines, Turkish Airlines, Austrian Airlines, Delta Airlines, Lufthansa, British Airways, Croatia Airlines.
Hvem er Dansk Rejsehjælp?
Dansk Rejsehjælp har flere års erfaring med inddrivelse af flykompensation og refundering af aflyste flybilletter. Siden 2017 har vores mission været at sikre flypassagerers rettigheder i et europæisk luftrum.
Dansk Rejsehjælp har hjulpet mere end 25.000 med at inddrive deres retmæssige økonomiske kompensation og refundering. Dette gør os til en af de førende virksomheder i branchen. Vores kunder elsker os, og dette resulterer i den højeste score på markedet på Trustpilot.
Dansk Rejsehjælp holder det transporterende flyselskab op mod dine rettigheder til kompensation. Vi stræber altid efter at tage kunden i hånden på bedst mulig vis, og har gjort processen for at oprette en sag så hurtig og gennemskuelig som muligt.
Var dit fly forsinket eller aflyst? Opret din sag her
Telefon: +45 6913 6906
E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk