Indholdsfortegnelse
- 1 Dine muligheder for refusion af flybilletter
- 2 Hvad gør jeg hvis flyselskabet aflyser mit fly?
- 3 Dansk Rejsehjælp opretholder dine rettigheder for dit aflyste fly
- 4 Hvem skal refundere mine billetter (pengene retur)?
- 5 Dine rettigheder er følgende under Covid-19:
- 6 Dine rettigheder, hvis du ikke er rejst dit fly endnu:
- 7 Du er rejst, og du får aflyst din rejse imens du er i udlandet:
- 8 Hvis du selv aflyser din rejse
- 9 Guide til at få refusion:
- 10 Hvordan hjælper I mig med at få min billet refunderet?
- 11 Hjemmeside: danskrejsehjaelp.dk
- 12 Telefon: +45 6913 6906
- 13 E-mail: kundeservice@danskrejsehjaelp.dk
Dine muligheder for refusion af flybilletter
For alle rejsende, har Covid-19 haft en enorm negativ effekt. Flere tusinde flyafgange er aflyst sammen med folks planlagte afgang, som følge af Covid-19. Landegrænser er lukket, og flyselskaberne var tvunget efterkomme restriktionerne når udenrigsministeriet fraråder rejser. Derfor er tusinde danskeres nu mødt med en e-mail der siger, at du nu har aflyste fly.
Måske har du selv haft din ferieplaner spoleret, som følge af udenrigsministeriets rejsevejledning. Hvis dette er tilfældet, er der chance for, at du ligesom rigtig mange andre rejsende er i tvivl om dine rettigheder for din aflyste rejse. Hos Dansk Rejsehjælp hjælper vi dig med at danne et overblik over, hvordan du kan få billetprisen refunderet, og andre udgifter du måtte have haft som et resultat af dit aflyste fly. Læs med nedenfor, hvor vi forklarer, hvordan vi kan hjælpe dig med at få pengene retur.
Hvad gør jeg hvis flyselskabet aflyser mit fly?
Hvis flyselskabet har aflyst dit fly, også selvom aflysningen skyldes Covid-19, og udenrigsministeriet fraråder rejser. Du har stadig ret til at få billetprisen refunderet. Dette skyldes, at du ikke dette tilfælde som forbruger ikke har modtaget den ydelse, som du har betalt for ved købet af dine flybilletter. Flyselskabet hæfter fortsat for denne ydelse, og skal derfor betale denne tilbage. Dette betyder altså, at hvis du f.eks. har købt billetten hos SAS, og de inden afgang aflyser dine billetter, så skal du have refunderet billetten. Hos Dansk Rejsehjælp hjælper vi rejsende med at få deres penge retur, hvis deres fly er blevet aflyst af flyselskabet, ligesom vi altid har hjulpet rejsende med at inddrive flykompensation ved flyforsinkelser, aflysninger og nægtet ombordstigninger.
Flyselskaberne gør det ikke altid nemt for deres kunder at få refunderet pengene for flybilletter. Faktisk ser vi i mange tilfælde at flyselskabet nægter. Specielt i denne tid hvor flyselskaberne er presset på økonomien, og der er en risiko for flyselskabet går konkurs! Af denne årsag kan processen hurtigt blive tidskrævende og frustrerende, specielt når du forsøger at kontakte flyselskabet for at indhente din refundering fra dit fly som privat kunde. Mange flyselskaber og rejseselskaber placerer private kunder sidst i køen for refundering, hvis de overhovedet agter at gennemføre refunderingen. Politiet og domstolene har i år været nødsaget til at forholde sig til en række flyselskabers tilbagebetaling, eller mange på samme.
Ofte sender flyselskaberne de rejsende rundt i et loop, hvor de til sidst ikke ved hvem de egentlig skal snakke med. Andre gange siger de at processen er igangsat, og efter 12-19 måneder er der stadig ikke udbetalt refusion for de ubrugte flybilletter. Der ses altså ikke, at flyselskaberne udbetaler dine penge ved førstgivne lejlighed.
Dansk Rejsehjælp opretholder dine rettigheder for dit aflyste fly
Det er her vi hos Dansk Rejsehjælp kan hjælpe dig, da vi tager flyselskaberne hele vejen til retssalen, hvis nødvendigt, for at inddrive vores kunders penge og opretholde dine rettigheder. Efter en sag er oprettet hos Dansk Rejsehjælp kan du roligt læne dig tilbage og stole på, at vi gør alt, hvad der er muligt for at få dine billetter refunderet eller flykompensation.
Det vigtigste for os hos Dansk Rejsehjælp er, at vores kunder føler sig trygge igennem hele processen, samt at de aldrig skal have penge op af lommen på noget tidspunkt, da vi foretager alle udlæg, og udelukkende får et salær (på 30%), hvis sagen vindes. Hvis ikke din sag vindes, så arbejder vi gratis. Dine rettigheder er første prioritet.
Hvem skal refundere mine billetter (pengene retur)?
Uanset om du har købt dine billetter direkte gennem flyselskabet eller gennem et rejsebureau, så er det flyselskabet, som er forpligtet til at refundere dine billetter. Dog vil du ofte hører fra rejseselskabet om din aflyste rejse. Dette skyldes at det er flyselskabet, som du har købt billetterne af, og rejsebureauet blot har fungeret som “mellemmand”.
Dog har rejseselskabet også nogle af dine penge, da de har taget et salær for deres formidling af billetten. Ofte når du kontakter flyselskabet vedrørende en refundering, vil de henvise dig til rejsebureauet, hvis du har handlet igennem sådan et. Ligeledes kan rejsebureauet finde på at henvise til flyselskabet, og derfor kan det hurtigt blive en frustrerende proces, hvor man bliver sendt i ring. Det er derfor vigtigt, at du fastholder dit krav over for flyselskabet, også selvom de i første omgang afviser.
Det samme gælder for rejseselskabet, da det ofte allerede har modtaget pengene fra flyselskabet, hvorefter de i de fleste tilfælde tilbageføre til det kort du har betalt rejsen med. I visse tilfælde kan pengene også komme fra dit flyselskab. Har du brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os hos Dansk Rejsehjælp, da vi har mange års erfaring i inddrivelse af refunderinger og kompensation fra flyselskaber. Det kan have stor risiko for den rejsende, hvis ikke de aktivt får inddrevet deres penge. Hvis flyselskabet går konkurs, så mister kunden alle sine penge. Dette kan undgås ved hurtigt at ansætte dygtige fagfolk som Dansk Rejsehjælp.
Dine rettigheder er følgende under Covid-19:
Dine rettigheder, hvis du ikke er rejst dit fly endnu:
Har du ikke rejst endnu, men har fået aflyst din rejse mindre end 14 dage før din rejse. Så kan du vælge at få en anden afgang eller blive refunderet den fulde pris for din billet. Det er ikke altid flyselskaberne kan tilbyde en ombooking. I dette tilfælde kan du kræve dine penge retur for din billet. Dog vil du ikke altid have ret til kompensation i henhold til EU Forordning 261/04, da COVID-19 kan være ude for flyselskabets ansvar, og dermed også en “ekstraordinær omstændighed”.
Dog kan du godt have krav på at få kompensation, hvis ikke aflysningen var grundet udenrigsministeriets rejsevejledninger omkring alle ikke nødvendige rejser. Mange flyselskaber er dog ikke ærlige når de skal behandle klager, og vil nok afvise kravet med undskyldningen om usædvanlige omstændigheder. Når du beder om dokumentation på denne direkte hos flyselskabet, så får man intet svar. Derfor kan du i nogle tilfælde få mere held med at kontakte forbruger europa som har et telefonnummer til de danske myndigheders fælles hotline. Denne kan typisk træffes alle hverdage.
I tilfælde af at din rejse bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, og du ikke bliver tilbudt en alternativ afgang (ombooking) så kan du have ret til kompensation som følge af EU Forordning 261/04.
Herudover skal flyselskabet ikke betale de udgifter, som er forudbestilte. Det kan være hotel, billeje eller lign. I dette tilfælde skal vi benytte din rejseforsikring. Dog skal de tilbyde at ombooke dig til den næste ledige flyafgang. Gør de ikke dette kan du bestille en ny billet, og få flyselskabet til at dække differencen på den originale billet og din erstatningsbillet.
Du kan ikke få hele din billet refunderet, hvis din flyafgang aflyses af dig selv. Flybilletter har nemlig ikke en lovbestemt fortrydelsesret, og derfor kan du maksimalt få dine skatter og afgifter refunderet.
Har du bestilt flybilletter for en fremtidig rejse kan du med fordel kontakte forbruger europa, de kan informere dig om den nuværende situation i det specifikke land.
Du er rejst, og du får aflyst din rejse imens du er i udlandet:
Hvis du er i udlandet når du får nyheden om at din retur flyafgang aflyst, er det flyselskabets ansvar at transportere dig hjem ved næste mulige lejlighed. Hvis flyselskabet ikke tilbyder dig dette, om de ikke vil/kan, er du berettiget til selv at finde en alternativ løsning. Her vil du selv stå for udlæg til de alternative billetter, men flyselskabet skal refundere prisforskellen imellem den originale pris for din billet, og din erstatningsbillet. Det samme gælder også for de udgifter som denne aflysning har forvoldt. Disse udgifter kan eksempelvis være hotel, mad og drikke samt lignende ekstra udgifter. Igen kan du have krav på at få kompensation hvis denne aflysning faktisk ikke skyldes en usædvanlig omstændighed. Her kan vi hos Dansk Rejsehjælp tilbyde at undersøge vilkårene for dig. Når du har selv har købt billetter, så vil flere flyselskaber faktisk påstå, at du har valgt ikke at komme afsted på den originale booking. Derfor er det altid en kamp for om hvorvidt du får pengene overført fra billetten. Dine rettigheder er dog klare, og hjælper vi med glæde. Igen vil det være godt at søge hurtigst muligt, hvis nu flyselskabet går konkurs. Det vil derfor forbedre dine muligheder for at få refusion, kompensation og dækket dine udgifter hvis du hurtigt allierer dig med Dansk Rejsehjælp.
Hvis du selv aflyser din rejse
Har du selv aflyst din rejse grund af Covid-19, har du som udgangspunkt ikke ret til at få erstatning for din billet. Fly- og rejseselskabet er derfor ikke garant for dine mistede rejseudgifter. Dette er også gældende, hvis din aflysning var grundet de anbefalinger udenrigsministeriet har udvalgt. I dette tilfælde kan Dansk Rejsehjælp yde dig assistance ift. til din ret til at få skatter og afgifter refunderet. Disse har du nemlig ret til at få uanset årsagen til hvorfor du ikke rejste. Dette har vi erfaring med for næsten alle selskaber. Dog er der en række flyselskaber der ikke vil udbetale når du selv aflyser rejsen. Her skal du igen ikke tage flyselskabets ord for gode vare.
Guide til at få refusion:
- Du skal sikre dig at have gemt alle dine rejsedokumenter. Disse skal bruges som dokumentation, men indeholder også vigtige informationer om din originale rejseplan. Gem gerne din bookingbekræftelse, der viser du har lavet en samlet booking.
- Du skal etablere kontakt til rejseselskabet, såfremt du har brugt sådan et. Har du booket direkte igennem flyselskabets egen hjemmeside, så kontakt flyselskabet. Såfremt du har brugt et rejseselskab, så er det dem der refunderer dine penge, også selvom du har fløjet med SAS, Lufthansa eller et tredje flyselskab.
- Vedholdenhed er vejen frem, og derfor skal du jævnligt rykke og kontakte fly- eller rejseselskabet. Uden disse rykkere, kan der nemt gå 12-24 måneder før dine penge bliver refunderet. Hvis ikke du har søgt refusion, vil din refusion ikke blive udbetalt. I nogle tilfælde er rykkere ikke nok, og du skal bruge Dansk Rejsehjælp.
- Du skal ikke lade dig spise af med points, vouchers eller lignende. Du har ret til kontant refusion når dit fly er blevet aflyst. Derfor skal du blive ved at insistere på dette.
- Kommer du ingen vegne på egen hånd, så kan vi du altid kontakte os hos Dansk Rejsehjælp.
Hvordan hjælper I mig med at få min billet refunderet?
Vi kan næsten altid hjælpe dig, selvom du selv valgte at aflyse rejsen fordi myndighederne fraråder rejser. Var det fly- eller rejseselskabet der har aflyst din rejse, så hjælper vi også. Du har nemlig ret til at få refundering, hvis du har penge til gode hos et flyselskab.
Du kan med fordel allerede oprette den sag nu, da flyselskabet giver for korte frister, hvor du har altså fortsat krav på at få tilbageført dine penge fra dit flyselskab. Dette gælder alle rejser – også pakkerejser.
På nuværende tidspunkt har vi vundet langt størstedelen af vores sager. De eneste sager vi ikke har vunde, er der hvor de forskellige flyselskaber ikke har overført dem manglende refusion endnu. Dog skal vi nok få dem til at betale, og vi forventer at vinde 100% af vores refusionssager.
Hos Dansk Rejsehjælp er det nemlig vores fornemmeste opgave at hjælpe passagerer med at opretholde deres rettigheder i forbindelse med flyrejser. Vi vil derfor acceptere alle krav, hvor er den samlede udgift overstiger 1600 kr. Vores salær er en fast pris, som gør, at vores kunder beholder 70%. Naturligvis stadig med forudsætningen, at hvis ikke vi henter dine penge hjem, så arbejder vi gratis. Det kalder vi “NO WIN, NO FEE”. Når du opretter en sag hos os, er det vigtigt, at du vedhæfter kvitteringer og originale billetter, hvorpå prisen fremgår tydeligt.
Kontakt os endeligt på nedenstående informationer, hvis du har spørgsmål . Vi kan tilbyde at kigge dine rettigheder igennem, og derunder dine muligheder for at få dine penge tilbage, tjekke aftalevilkårene for pakkerejser. Vi kan som før skrevet også tage din sag ind, hvor vi så vil kontakte flyselskabet eller dit rejseselskab.